Zomervakantie 2017- Parijs

23 juli 2017 - Parijs, Frankrijk

Vakantie 2017

19 juli 2017, niet een verlate Franse feestdag, ook geen verjaardag ofzo, maar de dag dat we eindelijk de auto in konden gaan pakken voor onze zomertrip. Echt een mannending, dus Marja gezegd dat ze wel gewoon kan gaan werken. Haha :) Overal aan gedacht, maar niet aan het feit dat de school achter ons nog actief was. De gehele parkeerplaats vol met auto’s, dus er zat niets anders op dan alle spullen naar de zijkant te slepen. Bloedheet, dus in etappes hebben we de auto gevuld. Marc blijkt hier zo goed in te zijn, dat we gewoon angstvallig veel ruimte overhouden. Zouden we dan toch………

Dag 1: donderdag 20 juli

Beroerd geslapen, niet fit en om iets voor zessen ging de wekker ook al. Buienradar blijkt een steeds onbetrouwbaarder iets te worden, aangezien het met bakken uit de hemel kwam. Om te janken, want de tent moest nog op het dak en de auto stond op de Houtlaan. Privéchauffeur Homme heeft mij om 6:30 van huis gehaald en een uur later dan gepland (8:00 uur) konden we eindelijk rijden. Nou het is een tocht geworden van iets meer dan 8 uur. Ongelofelijk slecht weer, vooral bij het kopen van een portable DVD voor Marc bij de Mediamarkt in Nieuwegein. Sukkeltje was vergeten dat de oude het niet meer deed. Hoezo goede voorbereiding? Het regenwater gutste door de straten, want het was ook behoorlijk extreem. De gehele reis hebben regen en zon elkaar behoorlijk afgewisseld. Zelfs nog even in een kleine file gestaan. Wie doet er dan ook een brug open midden op de snelweg? Vlakbij ons einddoel nog ff door een kilometers lange tunnel met een hoogte van 2 meter. Onze nachtmerrie met de parkeergarage kwam al weer bovendrijven. Zou dit ook met de Franse slag zijn gemaakt? Of dat een of andere stagiair een informatiebordje te laag heeft opgehangen? We waren blij, dat we er weer uit waren. De Camping Huttopia in Versailles, we wisten niet echt wat we ervan moesten verwachten. Mooie grote vlakke plek? Veilig, zo dicht bij de grote stad? Deze retedure stadscamping had een plekje vlakbij de ingang voor ons in petto. Een zandbak met boomwortels en zo scheef als weet ik wat. Dramatische kampeerplek, maar ja hadden we daar maar iets moeten huren. Hou je toch je hart vast, wat we dan wel niet kwijt waren geweest. Het sanitair daarentegen was niks mis mee. Ik mag dan een beetje breed zijn, maar de grootte van één van de douchegelegenheden leek wel gebouwd voor ons. Belachelijk groot en heet water. Kon er alleen niet pissen. Papier op de wc aanwezig, alleen de veegservice ontbrak nog. Voor die paar dagen moesten we dit toch uit kunnen houden. Al dacht ik er na de pizza (gehaald op de camping) er wat anders over. Wat een ongelooflijk ranzig exemplaar!! Op naar de volgende dag.

Ingang camping

Dag 2: vrijdag 21 juli

Vandaag mooi weer en uiteraard, daarvoor zijn we hier, Parijs in. In het gedeelte waar wij zitten is geen metro, maar wel een treinstation op 10 minuten lopen, dus er restte ons niets anders dan met de trein naar Parijshalte Javel te reizen. Vanaf daar zijn we lopend (pfff) naar de Eiffeltoren gegaan. Vanwege alle ellende van de afgelopen tijd heel veel beveiliging op de been en dat gold eigenlijk voor alle bezienswaardigheden en winkelcentra. Normaal slaan we dit soort dingen altijd over, maar toch maar een kaartje gekocht voor de welbekende Hop on Hop off bus. Metro hebben we al vaak genoeg gezien en in gezeten en om nou de hele stad lopend te gaan bekijken,1 NON! Moet eerlijkheidshalve zeggen, dat in-en uitstapservice met de bus toch prettig is gebleken. De haltes staan overal en nergens en we hebben alleen maar bovenin gezeten. Bij ons hebben we al de balen, dat er weer eens een weg uit ligt, nou welkom in Parijs. Op bijna elk kruispunt zijn ze wel met iets bezig, als chauffeur zou je er zelf knettergek van worden. Al die ongeduldige en opgefokte Fransozen daarbij en je hebt al snel één grote chaos op de weg. Toeterende automobilisten, voortdurend hoor je sirenes en van bovenaf konden we dat allemaal mooi aanschouwen. Toen we stonden te wachten hadden we vanaf boven mooi zicht op de oplichtingspraktijken van de bedelaars. Ging een voordeur open, kwamen twee volwassenen en een kind uit, matras bij hun en meteen bij het eerste muurtje aan de rechterkant werd een zielig uitziend toneelstuk opgevoerd. Voor die tijd had de dame wisselgeld (voor in het bekertje) geregeld en een oude deken moest haar duur uitziende spijkerbroek verbloemen. Tjonge jonge!! De geijkte bezienswaardigheden hebben we gezien en niet alleen maar van uit de bus, zo erg was een klein stukje lopen nou ook weer niet. Over de Champs Elysees lopen heeft natuurlijk ook wel wat en niet te vergeten mensen bekijken. Blijft toch een hele leuke hobby. Een grote stad, veel mensen, met daarbij ook veel vreemde snoeshanen. Kledingcombinaties, wij zouden er dood nog niet in gevonden willen worden. Bij anderen vraag je jezelf af wat ze aan gaan trekken als het wat kouder wordt. Aangezien we tussen de middag al heerlijk hadden geluncht hebben we het ’s avonds gewoon lekker simpel gehouden met een stukje stokbrood. Op naar de volgende dag.

EifeltorenNotre DameLouvre

Dag 3: zaterdag 22 juli

Het weer was vandaag ietsje minder. Wat dreigender, iets meer wind, dus na de mooie dag van gisteren weer ff wennen. We hadden geen brood deze ochtend, dus besloten om eerst ergens een broodje te eten met koffie/thee. Vlakbij het treinstation zat wel een klein zaakje, dus nadat Marja had gevraagd stoof de kok des huizes het pand uit om even later terug te komen met een paar croissants. Het was eigenlijk gewoon een gokhuis/pub maar best wel veel mensen in en uit kwamen lopen om hun geluk te beproeven, een bakje espresso te drinken of zelfs de drank naar binnen gooiden. Vandaag maar weer lekker met de bus gehopt en naar zowel nieuwe bezienswaardigheden als een aantal dezelfde als gisteren. Het is maar net op welke kleur lijn je stapt, wij hebben alleen groen en geel aangehouden. Groen is de Eiffeltoren, Notre Dame, Arc de Triomphe, Louvre en natuurlijk de Champs Elysee. We zijn wel een aantal keren over de finish gegaan, zo ver lagen we voor op het peloton. De gele lijn bracht ons bij de Gare du Nord en Est, de Opera en de Sacre Coeur. We konden merken, dat het weekend was, want het was overal en nergens enorm druk, dus ook in de bus. Bij de Sacre Coeur, een basiliek, zijn we uitgestapt. Alleen even voor de foto, want we houden er nu eenmaal niet van om al die gebouwen te bezichtigen. Al helemaal niet als je er ook nog eens een stuk kapitaal tegenaan moet smijten. Dat geld eten wij liever op en daarom hebben wij, met uitzicht (als er geen vrachtauto voor je neus staat) op de basiliek, een crepe gegeten bij een leuk uitziend zaakje. Achteraf was het allemaal niet zo heel bijzonder, maar ja als je alles van tevoren weet…… Om Marc ook een beetje te vriend te houden zijn we ook nog op zoek gegaan naar een winkelcentrum, want meneer moest nog een paar schoenen hebben. We kwamen uit bij Les Halles, een voormalige markthal, welke een aantal jaren geleden helemaal is verbouwd tot shoppingcenter. Enorm groot en ook hier was er controle op bagage, maar dat stelt echt helemaal niets voor. Tas open en tas weer dicht, wie weet wat er allemaal onder zit. Voor ons gevoel daar weer veel te lang rondgehangen en gelukkig is hij er wel geslaagd. Om ons tripje in Parijs af te sluiten hebben we gegeten bij Hippopotamus, een steakhouse. Hopelijk houden we het droog vannacht, zodat we morgen droog in kunnen pakken. Op naar de volgende dag.

Sacre CoeurChamps-Élysées

1. Hans Bakker:
    25 juli 2017
    Al weer veel gezien zo in het begin van de vakantie en beleefd. Nog een hele fijne voortzetting van de vakantie.
  2. Pap & Mam:
    Hallo Mim,
    Leuk deze blog van jullie, mooie foto's, maar het leukst vinden we toch de amusante schrijfwijze van Ino, zo blij je toch aardig op de hoogte.
    Groet, Pap & Mam
  3. Hennie en Jaap:
    25 juli 2017
    Dat zijn weer leuke avonturen die jullie beleven in Parijs , altijd wat te doen daar fijne tijd nog liefs
  4. Zeijlemaker:
    25 juli 2017
    Je kunt het nog steeds, Ino. We kijken uit naar de volgende reisverhaal. Veel plezier!
  5. Zeijlemaker:
    25 juli 2017
    Je kunt het nog steeds, Ino. We kijken uit naar het volgende reisverhaal. Veel plezier!