Voorbereiding 2

28 juni 2018 - Drachten, Nederland

De huurauto is geboekt via Budget Rent a Car. We huren een C-klasse (Kia Seed of gelijkwaardig) en hebben onbeperkte kilometers. Er was wat onduidelijkheid over een eventuele toeslag voor het huren in Zweden en daarna reizen in Noorwegen en Finland. Na gebeld te hebben met Budget Car blijkt dit hier niet aan de orde. Dat scheelt weer.

Eind maart hebben we de laatste accommodatie geboekt. Het zijn verschillende soorten geworden. Hotels, huisjes, guesthouse, Bed & Breakfast, Airbnb en een camping. In sommige accommodaties moeten we de badkamer delen, in anderen weer niet. Hetzelfde verhaal met de keuken. Soms is er alleen een kookplaat en in andere accommodaties is helemaal niets en moeten we uit eten :). In de meeste blijven we 2 nachten, zodat we genoeg van de omgeving kunnen zien.

We verdiepen ons in de diverse bezienswaardigheden/excursies die je kunt doen: Noordkaap, whale watching, papegaaiduikers spotten op Værøy, zeearenden safari, Hamnøy met haar rode huisjes, fjorden fotograferen bij Reinebringen, kabelbaan van Tromsø, bezoek van huskikennel, zeevissen, zeekayaking, grottekeningen, vogeleiland Hornøya, hiken, rendierfarm, ijshotel, de poolcirkel, bezoek Sami bewoners etc. De keuze is reuze en de verschillen groot. Ook de verschillen in prijs zijn aanzienlijk. Marja is ook nog gevoelig voor zeeziekte dus het zijn lastige keuzes.

HamnoypapegaaiduikerEland
We besluiten om de nacht van te voren reeds rondom Schiphol te overnachting in verband met de te verwachten vakantiedrukte op het vliegveld. We boeken een ibis budget hotel en annuleren de reeds geboekte parkeerplaats via Quick Parking.