Zomervakantie 2018 - Inari 1+2

6 augustus 2018 - Inari, Finland

Zondag 5 augustus 2018
Op ons gemak konden we vandaag op weg gaan naar Finland. Inari is slechts 2,5 uur rijden, dus take it easy. Om half 1 zijn we uit Tana weggereden en het landschap was weer compleet anders dan tijdens onze trip van gisteren. Richting Vardø moesten we voortdurend loslopende schapen ontwijken om er voor te zorgen, dat ze niet meteen shoarma werden. Vandaag het eerste gedeelte een eentonige weg langs de rivier Tanaelva, maar toen we Finland na bijna 70 kilometer inreden, WOW. Bij sommige landen heb je een bepaald beeld en dat werd nu eigenlijk werkelijkheid. Superlatieven schieten tekort, zo mooi!! Meestal aan weerskanten taiga’s, gebieden met uitgestrekte, koude en vochtige naaldwouden. Wat moerassig, dus je zou zeggen alle ingrediënten aanwezig om elanden te spotten. Dat is dan vandaag niet gelukt, maar de reis op zich was al top. Ons verblijf op Inari Holiday Village kon er wel mee door. Niet supergroot, maar wel zo gebouwd, dat je er kon slapen, koken, douchen en toiletteren. Het mooie van Finland is ook, dat we er weer lekker met euro’s kunnen betalen. Kunnes Huomenna!

grensovergangFinland

Maandag 6 augustus 2018
Vandaag was het een vieze, koude en druilerige dag. Waar we het aan verdiend hebben weet ik niet, maar het kwik is niet boven de 12 graden geweest. Desalniettemin heb ik gewoon in mijn korte broek en jezusnikes gelopen. Toerist hè! Maar ja zo’n sportbroekje van Feyenoord straalt ook warmte uit😊 We hadden geen zin in om weer kapitalen uit te geven voor weet ik wat voor excursie, dus gewoon de omgeving verkend. Zaten we gisteren nog in Noors Lapland met alle verkeersborden in het Noors, Fins en Samisch, nu dus in Fins Lapland met de borden alleen in de laatste 2 talen. Van al die talen verstaan we geen ene snars. Als je ze hoort praten, dan klinkt het als een monotone stoorzender, wie weet denken ze ook zo over ons. Het is hier een en al natuurparken, dus besloten om wat rond te gaan rijden in het Urho Kekkonen National Park, op zoek naar vogels en andere dieren. Deze Kekkonen is ooit de baas geweest van dit land. Route uitgezocht naar Raja-Jooseppi, de grensovergang met Rusland. Om beslagen ten ijs te komen maar even opgezocht welke dieren hier allemaal voor komen en via google translate het iets duidelijker gemaakt. Tenminste? “In de bossen van het park kunt u typische vogels van oude bossen tegenkomen, zoals elanden, lapland of primaten. In de wildernis van de Tunturipaljak is er een spinnenweb en een kussen. Je kunt de steltloper zien, zoals Liron, een eikel of een luchtmens.” Nou, is dat duidelijk of niet? Heb je dus ook niks aan, moesten het met ogen van Marc doen en daar is ook niets mis mee. Nog maar net onderweg of hij zag een groot beest staan. Bleek een eland te zijn en als bonus ook nog maar even het jong erbij. Hupsakee 2 stuks in 1 klap. Ook dit tochtje was het voor mij uiteraard weer rijden, stoppen, rijden, keren, stoppen, keren en weer door. Nou kan het daar prima, want je voelt je net als Remy (in dit geval met 2 metgezellen), alleen op de wereld. Weinig verkeer, weinig toeristen (winter waarschijnlijk wel meer), weinig Hollanders, dus wel lekker. Houden we wel van. Als rode draad van onze speurtocht kwam de Taigagaai telkens in beeld. Prachtig mooi beestje, maar meer dan in een vogelvlucht voorbij schieten is het niet geweest. Ik zie trouwens toch nooit wat voor soort het is, maar daar heb ik dan ook mijn secondanten voor. Op de terugweg nog even langs de buurtsuper in ons dorp geweest en daar werken me toch 2 spoken. Ze kunnen wel kortsluiting hebben gemaakt met al die los hangende kabels boven de kassa. Zulke jonge meiden en dan zo onder de witte plamuur, dat je een lijkgezicht krijgt. Morgen verlaten we Finland al weer en gaan we naar Gällivare in Zweden. Ook dan zitten we nog boven de Poolcirkel, maar we komen wel dichterbij de grens. Voor nu Kunnes Huomenna!