Zomervakantie 2018 - Kiruna

8 augustus 2018 - Drachten, Nederland

Woensdag 8 augustus 2018

Als we de reisdag van morgen niet meenemen, dan is het vandaag onze laatste vakantiedag. Snif snif. De afstand van Gällivare naar Kiruna is maar anderhalf uur rijden, dus dan is het logisch, dat je eerst de andere kant op rijdt toch? Hahaha, hebben we gedaan, maar lag al helemaal in de planning. Onze B&B in Gällivare was dikke prima en ook dus het ontbijt. Van die kitsch wordt je na een paar dagen wel knettergek waarschijnlijk, maar de gastvrouw was heel erg aardig. Marc spreekt volgens haar perfect Engels met een Amerikaans accent. Zou ze wat van ‘m moeten? De reden, dat we eerst de andere kant op zijn gereden is Jokkmokk. Leuke naam natuurlijk en het heeft niets te maken met een liegende drinkbeker. Nee, de naam Jokkmokk is afgeleid van het Samische Johkamohkki en betekent bocht in de rivier. Iets voorbij ditzelfde Jokkmokk ligt de poolcirkel. Dan denk je, daar wil iedereen zijn, bussen vol toeristen, maar nee hoor. Er stond een camper en nog een auto en dat was het. We hebben het wel even over DE grens van de poolcirkel hè!! 6 keien op een rijtje, een bankje en een trap omhoog voor terras van café en souvenirshop ineen. Hebben we ff een geocache gedaan en een oorkonde gescoord, dat we daar zijn geweest. Gelukkig hebben we de foto’s ook! Na dit enerverende bezoek, zijn we snel de goede kant weer opgereden om vervolgens weer te stoppen, nu bij Muddus. Een nationaal natuurpark, zelfs een van de grootste moerasgebieden van Zweden. Veel vogels en andere beesten zouden daar moeten zitten, vliegen en broeden. Om er te komen moesten we wel eerst 11 kilometer off road rijden, ach ja had inmiddels ervaring. Denk je, waar zouden we in godsnaam uitkomen? Nou, op een soort van klein parkeerterreintje waar toch een auto of 7 stonden. Aan ons niet besteed, maar vanuit daar starten veel wandeltochten. Wij hebben daar 2,5 kilometer rondgelopen. Eerst hebben we de gekochte salade (zelf bij elkaar gezocht in supermarkt/erg handig) opgegeten en vervolgens zijn we een klein stukje het bos ingelopen. Tot aan de watervallen. Het pad bestond (vanwege het moerassige) voor een gedeelte uit soort van vlonders. Niet alles was, zoals we gewend zijn, van Ikeakwaliteit, maar het heeft mij ook gehouden. Pfff. Alleen hetgeen waarvoor we kwamen waren niet in grote getalen aanwezig. Waarschijnlijk de enige specht, die daar voorkomt in dat bos heeft Marc gezien en uiteraard gefotografeerd. Het bleek om de drieteenspecht te gaan. Een soort welke niet in Nederland voorkomt. Voor de rest was het qua fauna in en in triest. Het weer was trouwens prachtig met zelfs een maximum temperatuur van 24 graden. Op naar Kiruna, onze laatste halte van deze vakantie. Eergisteren hebben we de slaaplocatie nog veranderd. We wilden als afsluiter eigenlijk toch wel lekker in een hotel. Nou, daar zitten we nu. Dit hotel Kebne heeft hier in de straat 2 panden en wij zitten dus in het 2e gebouw. Parkeerplaats helemaal voor ons alleen en het is, dat ik onze onderbuurvrouw bijna naakt bij het venster zag staan, anders hadden we vast gedacht, dat we het gehele hotel voor ons alleen hadden. Kamer ziet er overigens uitstekend uit. In ieder geval ruim, zodat we al onze koffers goed uit kunnen stallen voor het inpakken. Voor het avondeten had ik al even op internet gekeken en mijn oog viel, mede vanwege de goede recensies op Stejk Street Food. Bleek ook nog eens vlakbij ons te zitten. Als je het ziet geef je ze geen stuiver. Gewoon een kraam met picknickbanken buiten EN een grote Tipitent gevulde met zitplaatsen. Rendiervelletjes op de banken en niet te vergeten, je kon dus ook eten bestellen met rendier- of elandvlees. Marja heeft het eerste en ik het tweede geprobeerd. Marc had gewoon beef, saai!! Maar het toch een partijtje lekker!! Gewoon een broodje met een mix van vlees, bacon, ui, kaas, sla. Echt top en een schot in de roos. Zo zie je maar weer. Zit er bij hem ook nog een zaakje, waar je dan o.a. een hamburgertje kunt kopen, maar dat ga je toch never nooit doen, met zoiets lekkers aan de overkant? Fram till i morgon.

DrieteenspechtStejk

1. Zeijlemaker:
    9 augustus 2018
    Wat gaat zo'n vakantie toch snel voorbij.
    Een goede reis morgen en dan maar snel aan het fotoboek beginnen. Maakt Marc zelf een fotoboek met daarin alle foto's van de vogels die hij gefotografeerd heeft?
  2. Hennie en Jaap:
    9 augustus 2018