Zomervakantie 2018 - Gällivare

7 augustus 2018 - Gällivare, Zweden

Dinsdag 7 augustus 2018

Gelukkig vandaag enige weersverbetering, we hebben zelfs de 18 graden aangetikt en de zon heeft haar stinkende best gedaan. Het uur tijdsverschil (Finland uur later) raken we ook weer kwijt. Je kunt hier wel 1 grote knoop worden met tijdsverschil en ’s avonds licht. De route ging vandaag van Inari Finland naar Gällivare – Zweden, een afstand van 450 kilometer. Een heel eind en dat klopt, zeker als je nagaat, dat we in Finland zeker meer dan 30 kilometer op een soort van zandpad hebben gereden. Off road, het leek wel of we meededen aan Parijs-Dakar!! Zijn jullie dan verkeerd gereden? Nee ook niet, er stonden gewoon borden, alleen vanwege het beperkte verkeer (verdwaalde toerist en bestemmingsverkeer) komt daar waarschijnlijk ook geen kop. Snap ik op zich wel, maar het waren allemaal hobbels, bobbels en potholes. Waardeloos rijden. Wat de pijn een beetje deed verzachten was Marc zijn mitrailleurgeluid bij het maken van de foto’s van de taigagaai. Jawel, hij heeft ‘m. De vogels konden de verleidelijke “guy” bij het hek niet weerstaan en poseerden volop voor hem. Niet 1, maar wel 6 stuks!!

Taigagaai

Wij hebben helemaal niks met wintersport, maar overal en nergens zie je wel dingen die daar mee te maken hebben. Speciale paden en borden voor sneeuwscooters, sneeuwschuivers op parkeerplaatsen, sneeuwscooters bij huisjes enz. Het stuk Finland was nog best wel een eind, zodat het ook nog best lang duurde voordat we Zweeds Lapland weer konden begroeten. De natuur op zich veranderde niet zozeer, maar de Zweden zijn wat meer van het strakke. Noorwegen en Finland is sowieso wat ruiger. In Finland zie je eigenlijk amper huisjes aan het water, terwijl het lijkt of ze in Zweden het water om de huisjes heen hebben gegraven. Je komt in Finland ook namen tegen, waarbij je afvraagt hoe ze het in hemelsnaam uit kunnen spreken. Neem nou bijvoorbeeld de rivier de Täränönväylä. Ja ja.

Zweeds en Finse naam rivier

Onze B&B in Gällivare is een prachtig gebouw, een groot huis op een hoek met uitzicht op de stad en de bergen. De B&B heeft 9 kamers en keuken/badkamer/toilet is gedeeld. Alles daar is wat kitsch. Gordijntjes, allegaartje van kringloop servies, maar ga er maar van uit, dat alles tip en top geregeld is hier. Dat hebben we al gelezen bij de recensies en dat straalt de gastvrouw ook uit. Schijnt dat het ontbijt morgenochtend zeer uitgebreid is. Nu al trek, hahaha. Gaan vroeg slapen, lange tocht gehad vandaag. Teller staat trouwens al op bijna 4000 autokilometers!! Fram till i morgon.

mooie b&b

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hennie en Jaap:
    7 augustus 2018
    Wow dat zijn heel veel kilometers
  2. Zeijlemaker:
    8 augustus 2018
    Heel wat rijervaring opgedaan, Ino!
    En met succes.
  3. HA:
    8 augustus 2018
    Hoi MIM, Als ik naar het aantal kilometers kijk, ben je weer aan vakantie toe om te bekomen van deze uitzonderlijke reis! Al was het alleen maar om de bijzondere vogels die Marc voor de lens kreeg!! Nu weer de Taigagaai, prachtig! Groetjes, HA