Dag 18 t/m 21 zomervakantie 2014

3 augustus 2014 - Drachten, Nederland

Zaterdag 26 juli
Het gebedje heeft vast geholpen, want het is weer ouderwets warm. Strakblauwe lucht en de hoppen hippen hippen weer om onze plek heen. De papahop, mamahop en twee kinderhopjes vlogen voortdurend over de camping, telkens in de buurt van ons kampeergebied. Gelukkig waren er om ons heen een boel lege plekken, dus de beestjes hadden ruimte genoeg om voedsel te zoeken en om te poseren. Deze markante vogels hadden inmiddels ook de aandacht getrokken van een heleboel andere campinggasten, want menigeen stond met een fototoestel in hand om de ultiemefoto te maken. Wij hebben in ieder geval vliegende, zittende, voerende en zelf etende hoppen. Marc heeft vandaag gezwommen en zich uitstekend vermaakt bij de rivier, terwijl wij lekker bij de tent hebben gehangen.

Jonge hopjes

Zondag 27 juli
Vandaag eigenlijk niet anders dan de zaterdag, met dien verstande, dan Marja en Ino vandaag ook bij de rivier zijn geweest. Begin van de avond hebben we besloten om morgen naar huis te gaan. Er waren nog wel een paar uitdagingen, ’s avonds de auto inpakken en de geboekte hotelkamer in Yutz (Thionville) naar voren te halen. Dat laatste heeft Marja telefonisch geprobeerd met de Engels sprekende host aldaar. Nou Indy spreekt het nog beter, tsjonge tsjonge. Het moge duidelijk zijn, dat ze er dus ook niet uitkwam metde desbetreffende persoon, ze begreep totaal niet wat de bedoeling was. We besloten om er toch maar gewoon heen te gaan en te hopen, dat we er toch terecht zouden kunnen. Marc had weer speelkameraden gevonden en was ’s avonds niet naar de tent te krijgen. Kwart over 11 was nog niet laat genoeg voor meneer, maar morgenochtend is er geen tijd om uit te slapen.

Maandag 28 juli
We zijn vanmorgen om 7.00 uur opgestaan en om 9.00 uur reden we het terrein af. Na nog wat wijnsouvenirs te hebben gekocht voor de thuisblijvers gingen we op weg naar het Noorden. Het was bewolkt en het leek er ook niet op, dat het beter zou worden. Het is een lange reis geworden, we zijn nog nooit zo laat bij “ons” IBIS hotel aangekomen en dat met eigenlijk alleen maar regen onderweg. Ter hoogte van de Drôme is het gaan regenen en niet meer droog geweest. Het paste overigens wel een beetje bij de Frankrijkvakantie van dit jaar. Bij de receptie van het hotel zat waarschijnlijk een dame, die iets verder had doorgeleerd, want deze snapte wel wat de bedoeling was, hoe moeilijk kan het ook zijn. Je boekt een kamer voor donderdagavond en je wilt ‘m graag verplaatsen naar maandagavond. Ook wij snapten, dat dit alleen mogelijk was, indien er ruimte was en gelukkig was dit het geval. Met enige bijbetaling hebben we de voor ons bekende kamer betrokken. Als avondeten zijn we dit keer niet naar buurman Buffalo Grill geweest, maar naar de KFC in Thionville. Een keer wat anders en overigens best in te nemen. Na een toeristisch ritje terug naar het hotel om te gaan slapen op weer eens een ander bed dan een luchtbed.

Dinsdag 29 juli
Na een goede nacht, dit keer geen ontbijt bij IBIS zelf. Ze durven daar maar liefst bijna 10 euro per persoon voor te vragen, een beetje teveel van het goede. Dan maar even naar de supermarkt, we moeten toch nog even lekker goedkoop tanken in Luxemburg en ze hebben daar vast wel winkel waar we broodjes en drinken kunnen halen. Het weer was nog steeds slecht, totdat we België in reden. Hoe is het mogelijk vraag je jezelf af. Het land, dat door als grijs grauw somber en noem maar op wordt bestempeld gaf ons de eerste zonnestralen sinds een paar dagen. Hoe meer we omhoog reden hoe beter het weer werd, eigenlijk de omgekeerde wereld. Na al weer een traditionele stop bij Hazeldonk voor een hapje waren we om kwart voor 4 weer in Drachten. De afgelopen weken heeft het hier amper geregend en het is volop zomer geweest. Hadden we dan niet weg moeten gaan uit Nederland? Hadden we in Appelscha moeten gaan staan? Natuurlijk niet. Dit jaar was het weer in Nederland beter dan in Frankrijk, maar dat is 99 van de 100 keer anders en in Frankrijk is het landschap en de omgeving in onze ogen veel mooier. Misschien is gevarieerder het betere woord. Dit jaar stond onze vakantie in het teken van cultuursnuiven en uitrusten. Met Normandië en Jersey zijn we haast high geworden zo mooi en op de laatste campings hebben we onze rust wel gepakt. Al met al hebben we, ondanks het dan wat mindere weer, een prima vakantie gehad.