Lisboa - dag 6

29 december 2014 - Drachten, Nederland

Vandaag de laatste dag en aangezien we pas in de avond terugvlogen nog een lange dag rondzwerven voor de boeg.

Rossio pleinDaaaag tram

Om 12.00 uur moesten we onze grotwoning verlaten, maar gelukkig konden we onze bagage kwijt in speciale lockers. Gemaakt van puur asbest en ondanks het feit, dat overal een sleuteltje in zat, zou het een eitje zijn om deze te openen. Eerder dan deze tijd zijn we ook niet uit de kamer gegaan, want ja zoveel wilden we eigenlijk ook niet meer zien. Nog wat laatste souvenirtjes scoren en een beetje dom heen en weer lopen, aapjes kijken en een simpele lunch genuttigd op een terrasje. Degene, die ons heeft geholpen, zal ongetwijfeld de eigenaar zijn geweest. Geen verstand van bedienen en planning en de tomatenketchup moet nog worden bezorgd. Eten op zich was wel in te nemen, alleen de bediening zelf was prut. Het feit alleen al, dat de een het eten al bijna op heeft en de ander het nog moet krijgen. Het enige waar we nog even doorheen zijn gelopen was de wijk Aljentejano. Volgens wederom het reisboekje zou je hier vanuit de stadsdrukte ineens in een Oosterse omgeving staan. Nou als dit de Oosterse wereld is, dan gaan wij daar never nooit heen op vakantie.  Als een stelletje aasgieren kwamen ze op ons af. Bij elk vreettentje, dat we tegen kwamen (dat waren er wat) werden we op een agressieve manier benaderd, zo erg zelfs, dat we er eigenlijk ook geen begrip meer voor hadden. We zijn er niet naar binnen geweest, maar de bevolkingsgroep met dezelfde naam als de wijk heeft daar ook een ontmoetingsplaats. Na het laatste gestruind hebben we maar besloten om naar de luchthaven te gaan. Eigenlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Wederom leuren met de koffers in bus en metro in plaats van 30 euro uitgeven aan een taxi, die je voor deur van de vluchthaven afzet. Zuinigheid zullen we maar zeggen. We hebben derhalve een aantal uren op het vliegveld rond gehangen, met nadruk op dat laatste.

Airport Lisboa

Onze vlucht heeft ook nog eens vertraging, dus dat wordt een latertje in Nederland. We zijn in eerste instantie ook nog eens bij de verkeerde gate neergezet en niet even doorgeven hè. Toevallig zag Marja het staan en als een stelletje kuddedieren met z’n allen naar een andere. In het oude vliegtuig waren onze stoelen in staking, want ze wilden niet in de slaapstand, terwijl de stoel van mijn voorbuurman niet in de gewone stand wilde. Tijdens het opstijgen moet de stoel in de normale stand staan en dit werd de beste man medegedeeld door de purser. Heel verhaal, dat de stoel stuk was bla bla bla. Toen we het eten (yoehoe 3x vis!!) ontvingen werd het hem weer verteld, maar nu door de stewardess en die randdebiel ging me toch uit zijn plaat en waarom, omdat hij het al aan haar collega had verteld. Of hij soms een leugenaar was, de druiloor. Om kwart voor 1 Nederlandse tijd landden we weer op Schiphol.

Schiphol

Koffers ging vrij snel, maar we moesten ook nog met de Shuttle naar ons Ibishotel, daar stond immers de auto. We waren net te laat voor de laatste bus, maar gelukkig zijn er ook nog leuke Amsterdammers, want deze beste man heeft een extra ritje gereden om de laatste passagiers ook nog te vervoeren. Bekaf kwamen we om 3.15 uur in Drachten aan en het moge duidelijk zijn, dat we toen hebben gedaan. We hebben het heel erg leuk gehad in Lissabon en er is ook best wel veel te zien. In het gedeelte waar wij zaten ziet alles er oud en aftands uit, maar het meeste heeft vast en zeker een historische waarde. Er zijn vele musea, waar wij dan niet van houden, maar waar een ander zijn of haar ei ongetwijfeld kwijt kan. De stad zelf is vooral qua vervoer enorm chaotisch en behoorlijk heuvelachtig, maar dat wisten we van tevoren. We hebben ons prima vermaakt, maar het was lang genoeg en het is niet een stad die hoog op het lijstje staat om wederom naartoe te gaan. Obrigado.