Zomervakantie 2016 - dag 21+22+23

12 augustus 2016 - Drachten, Nederland

Dinsdag 9 augustus

Nou, ons laatste dagje op de camping. De langdurige warmte van gisteravond heeft wel invloed gehad op het weer van vandaag. Vanmorgen geen mooie blauwe lucht, maar wolken en telkens maar weer de dreigende regen. Lijkt verdorie Nederland wel. Het inpakken hadden we al gezet op wat later op de dag, dus de dag maar wat anders invullen. Toch geen rivierdag, dus maar een eindje rijden in de omgeving op zoek naar vogels en hopelijk andere dieren. Op dat gebied is het een topdag geworden. Marc had zijn vizier (en camera) voortdurend gericht op de elektriciteitsdraden, aangezien daar zijn potentieel te vinden zou moeten zijn. Rijden, stoppen, rijden, stoppen en zo ging het een tijdje. Parkeren hier en parkeren daar, als chauffeur wordt je er eigenlijk knettergek van, want je doet het nooit goed. Als het aan de fotograaf ligt moet je midden op de weg en in een bocht stoppen als het ff kan. Maar op de veilige stopplaatsen is hij toch tot hele mooie foto’s gekomen. De prachtige scharrelaar, schreeuwgors, bijeneter en roodkopklauwier zijn gefotografeerd en Marc was er maar al te blij mee. Hij heeft de scharrelaar zo’n beetje achtervolgt door de weilanden, wat hem ook nog (toen zijn papa stond te kijken) een schreeuwende Fransman opleverde. De beste man dacht waarschijnlijk, dat we met de fototoeter van hier tot Tokio zijn landbouwmaterieel aan het jatten waren. Toch maar snel weggegaan, want je weet het maar nooit met die rare Fransen, straks heeft hij ook nog een jachtvergunning. In mijn ogen mooiste vondst en ook foto moest toen nog komen. Op een soort van parkeerterreintje (voor uiteraard vogelshoot) zagen we ineens een hagedis lopen en wat voor eentje. Met staart en al toch wel richting de halve meter en het prachtige exemplaar bleef nog poseren ook. Na enige bestudering van de foto’s bleek het te gaan om een parelhagedis te gaan. Één van de grootste soorten, voorkomend in Europa en ja wij hebben ‘m. We hebben kolere einden gereden voor allerlei beesten, maar deze waren om de hoek bij de camping. Zie je maar weer. ’s Avonds lekker makkelijk gegeten en de auto voor het grootste gedeelte ingepakt. Bonne nuit et à demain.

ParelhagedisParelhagedis

Woensdag 10 augustus

Vroeg uit de veren, half 7. Enorm fris, 10 graden, maar gelukkig heeft het niet geregend, dus we konden droog inpakken. Iets over half acht zijn we weggereden en wat zagen we: de hop. Hele vakantie dat beest niet gezien, ga je weg komt ie ineens tevoorschijn. Helaas geen foto. De reis is wel soepeltjes verlopen en om een uur half 6 kwamen we aan in Thionville, in het uiterste puntje van Frankrijk. Onderweg was het een exodus van Hollanders, dus blijkbaar waren er meer zo slim om niet in de weekenden te rijden. Ons vertrouwde Ibis hotel was weer prima en na het traditionele eten bij Buffalo Grill idem dito. Vroeg slapen. Bonne nuit et à demain.

Donderdag 11 augustus

Voordat we huiswaarts gingen eerst het ontbijt genuttigd, aldaar. Ook dit is een soort van traditie geworden en dat hebben ze daar heel goed voor elkaar. De kantinejuffrouw was een gezellige, vrolijke stevige tante die zowel Frans als Engels sprak en het allerbeste met haar gasten voor had. Praatjes maken, grapjes maken en alles heel goed in het snotje hebben. Op zo’n werknemer mag de baas trots zijn. In lekker oerhollands weer zijn we naar huis gereden. Regen, regen en nog eens regen. Aangezien we geen zin hadden om lang door dat saaie België te rijden hebben we gekozen om via Maastricht te gaan. Kwamen we alleen door dat grijze grauwe Luik, dus dat viel dan nog mee. We hebben weer de akelig, vervelend inhalende vrachtauto’s en caravans getrotseerd, wegwerkzaamheden getrotseerd en om een uur of half 4 waren we weer veilig in Drachten. Prachtige vakantie gehad, lekker uitgerust, veel gefotografeerd en op het eind ook nog goed nieuws. Onze verdwenen Fransman uit Remuzat schijnt weer terug te zijn. Dus gelukkig geen gierenvoer geworden, maar waarschijnlijk wilde hij gewoon even alleen zijn……………….. Tot volgend jaar.