Zomervakantie 2016 - dag 14+15

4 augustus 2016 - Brissac, Frankrijk

Dinsdag 2 augustus

Ons eerste nachtje er al weer op zitten. Zwoele avond achter de rug gehad en nacht was heerlijk koel. Om een uur of 7 ging mijn biologische wekker af en ik hoorde de vissen in de rivier mijn naam ook al roepen. Blijkbaar waren er meerdere Hollanders op deze manier gewekt, want ik was niet de enige, die al zo vroeg aan de waterkant stond. Het grappige was, dat ik de enige was, die de barbeel eruit haalde. 8 stuks maar liefst. De rest had niet eens beet, terwijl we allemaal op dezelfde manier visten. Raar, of het moet toch komen door mijn oer Hollandse AH belegen kaas. Hadden we nog in de koelbox liggen. De hele dag hebben we lekker geluierd op de camping. Tussendoor de boodschappentassen nog wel even vol geladen, maar verder de camping niet af geweest. Uiteraard ook de temperatuur van het rivierwater even getest. Heerlijk verkoelend, maar het is net zo lekker om langs de kant te zitten en naar de mensen te staren. Zie je gewoon, dat het een echte familiecamping is. Heel veel kleine kinderen en oh wat zijn we blij, dat Marc al wat ouder is. Ook hij heeft soms zijn aandacht nodig, maar die kleintjes moet je de godganselijke dag vermaken. De één heeft genoeg aan een klein bandje om met zijn kind de rivier af te gaan, maar ze komen soms ook aan met complete vliegdekschepen. Je bent een halve dag bezig om zo’n ding op te blazen en hebt een aparte aanhanger nodig om het ding te vervoeren. Vanavond hebben we Roger et Carole ook ontmoet en ze zijn nog net zo hartelijk als de eerste keer in 1997. Ja, al 19 jaar geleden. Nee, we zijn hier geen 19 keer geweest. Ook nu was Marc weer (gek hé) groter geworden en ze vonden de door ons meegebrachte Hollandse lekkernijen (stroopwafels en drop) fantastisch. Ze waren zo dankbaar, dat Marc zelfs uitbundig werd gezoend door Roger. Haha alleen zijn gezicht al. Ook vanavond gewoon weer een lekkere temperatuur en dat is net als het kwik overdag weer net zoals vroeger. Bonne nuit et à demain.

Woensdag 3 augustus

Hoera hoera!! Pa wordt vandaag 82 jaar. Van harte gefeliciteerd. Na mijn, hoe is het mogelijk, teleurstellende visuitje in de vroege ochtend (amper beet!!) besloten we om deze dag door te brengen in Montpellier. We komen hier al zo lang en we hebben de stad zelf eigenlijk nooit echt goed bekeken. Carole had ons gisteravond al uitgelegd waar we het beste konden parkeren om met de tram het centrum in te gaan. We waren nog maar net de camping af of de chauffeur moest al remmen. Een slangenarend op de elektriciteitsmast. Om er maar zeker van te zijn, dat er een goede foto bij zit heeft Marc er 126 gemaakt (haha). De auto in Montpellier geparkeerd in de parkeergarage. Pfff we hielden door onze bak op het dak een par centimeter over. We hebben het weleens mis zien gaan. De tram vliegt daar wel door de stad heen, dus al heel snel waren we in het historische oude stadscentrum. Dat daar überhaupt zoveel historie zit was ons niet echt bekend. Een paar bezienswaardigheden hebben we te voet bezocht (o.a. replica Arc de Triomphe) en voor het overige hebben we een fiets gehuurd. Nee grapje, we hebben ons, net zoals als al die andere luie toeristen, laten verleiden om in zo’n zweetwagon van het stadstreintje te stappen. Nederlandse tekst en uitleg bij alle monumentale panden en de namen van investeerders, redders en andere machtige personen vlogen ons om de oren. Wellicht hebben we op school niet goed opgelet, maar nog nooit van gehoord. Zie je maar weer hoe cultuurbarbaars wij zijn, want er blijft gewoon simpelweg maar een paar procent hangen. De oudste dit en de oudste dat, als je het hoort denk je oh en als je naar de muren kijkt denk je: zien er wel oud uit. Tussen de middag trouwens heerlijk gegeten bij La Halle. Een grote hal met allerlei standjes, waar je voor weinig geld heerlijkheden bij diverse aanbieders kon kopen en voor een ieder wat wils. Vietnamees, vis, koeken, broodjes warm of koud, uitgebreidere lunches etc etc. Je kon, hoefde niet, het dan opeten op het terras en daar dan ook je drinken bestellen. Dus de één zat op het terras zijn visje op te peuzelen en de andere een bord konijnenvoer naar binnen te werken. Gaf wel een aparte ongedwongen sfeer en een leuk concept. Marc had overigens Vietnamees, Marja kip met salade en ik één of ander kerriebroodje. Via het allergrootste voetgangersplein (Eiplein) van Europa zijn we halfweg de middag weer naar de halte van de tram gelopen. In de stad zelf was ook een bijeenkomst van padvinders. Door de hele stad zag je overal van die gasten met die snotdoeken om de nek lopen. Net mieren, ze kwamen ineens overal vandaan. Net zoals de zwervers trouwens. Bijna allemaal met hond en meestal stinkend naar drank en rook. Na ons tramritje hebben we de auto weer opgehaald en zijn we naar het Odysseum gereden, the place to be als je geld uit wilt geven. Een mega Decathlon en een mega Ikea. We hadden nog een paar dingetjes nodig, maar voor je het weet loop je er toch weer een tijdje rond. De Decathlon is daar zo groot, dat ze gewoon een paar gangpaden hebben met visspul. Nadat we onze zin eraf hadden waren we er al snel achter waarom we de vorige keer hadden bedacht om niet meer met de auto hier naartoe te gaan. Terugreis duurde iets langer, we kwamen namelijk midden in de spits terecht. Dom, dom ,dom. Nou we hebben het gered, maar achteraf toch verbazingwekkend, dat er zoveel mensen ondanks de hitte (34 gr) zich begeven naar de stad of shoppingcenter. Bonne nuit et à demain.

Slangenarend

1. Pap & Mam:
    4 augustus 2016
    MIM,
    Zeer benieuwd naar al die foto's die jullie hebben gemaakt, nu weer de slangenarend. Ons fotoboek schiet ook al op, blz. 44 inmiddels. Door al die foto's veel keus en dat maakt het beslist niet gemakkelijker!
    Gr.HAI