Zomervakantie 2016 - dag 16-20

9 augustus 2016 - Brissac, Frankrijk

Donderdag 4 augustus

Vandaag maar weer eens een campingdag ingepland. Uiteraard ben ik er ’s ochtends vroeg wel weer uit gegaan om te vissen, maar voor de rest lekker geen enkele “verplichting” deze dag. Zijn we natuurlijk zelf bij. Elke ochtend als ik voor dag en voor dauw opsta, zit onze Franse buurvrouw ook al buiten. Deze treurig uitziende vrouw is alleen met haar kids weg en woont misschien wel een paar dorpen verderop, want ze komt hier uit de regio. Er waren eerst 3 kinderen en nu nog maar 2, de middelste zal wel te vervelend zijn geweestJ. Aan onze andere kant staat een ouder Duits echtpaar. Zeggen geen boe of bah en daar hebben ze ook helemaal geen tijd voor, ze zijn eigenlijk altijd weg. ’s Ochtends vroeg rond etenstijd doet zij standaard haar luchtfietsen en grondzwemmen zonder ook maar een meter vooruit te komen. Het is maar wat je leuk vind. Marc heeft vandaag aan het einde van de middag voor het eerst gevist. Nog maar net ingegooid en hasta la vista zijn eerste barbeel was een feit. Het topje van zijn hengel, toch al niet de sterkste, begaf het nu helemaal. Morgen maar weer naar de DecathlonJ. De gehele dag was het behoorlijk warm en geleidelijk aan kreeg de bewolking de overhand. Het werd donkerder en dreigender, dus dan gaan bij de kampeerders (als het goed is) de alarmbellen rinkelen. Grondzeilencheck, greppels graven, haringencheck en de was naar binnen. Je weet maar nooit wat onze lieve Heer voor ons in petto heeft. Het heeft een paar uurtjes hard geregend, maar meer ook niet. Hebben we het “buitje” voor het stof ook maar weer gehad. Lagen door het weer wel wat eerder in de tent.

Bonne nuit et à demain.

Vrijdag 5 augustus

Vanmorgen weer gevist en als ik daar dan zo zit, verbaas ik me toch over activiteit bij het water. De één gaat zijn wc-zonden nog even rustig overdenken op een rots met de wc-rol nog naast hem, terwijl de ander druk bezig is met zijn toekomst; goud zoeken!! Rotsblokken gooien, scheppen en weet ik wat hij daar allemaal doet, maar het ziet er wel grappig. Overigens geen idee of hij klompen heeft gevonden. Koud of niet koud, vroeg of niet vroeg er zijn altijd bikkels bij, die even gaan plonsen of uitgebreide rek- en strekoefeningen gaan doen. Ik zit er meestal wel met mijn poten in, maar het water is echt koud hoor. Brrr Op de planning van vandaag stond het bezoekje aan de Camargue, een natuurgebied iets voorbij Montpellier. Dus wederom zijn we die kant opgereden met als tussenstop de Decathlon voor een hengel. In de voorsteden van Montpellier staan bij de meeste stoplichten bedelaars, die dan langs de auto’s lopen als het rood is. Stond ook een oudere vrouw tegen een lantaarnpaal aangeleund met een plastic bekertje in haar hand. Haar hele houding gaf aan, dat ze niet happy was met het alleen maar inademen van uitlaatgassen. Onze bestemming was trouwens Les-Saintes-Maries-sur-la-Mer, een prachtig natuurgebied langs de kust op ongeveer een half uurtje voorbij Montpellier. Het was Parc Ornithologique waar we moesten zijn. Het enige wat de bezoekers daar doen is lopen, fotograferen, lopen en fotograferen. Op zich ook niet zo raar, er huisvest daar een complete kolonie flamingo’s. Honderden foto’s heeft Marc van die beesten gemaakt, maar die ene op dat ene been zit er nou net niet bij. Gelukkig wel een heleboel mooie andere waaronder ook vliegende. Dat was op zich wel leuk om te zien, want zij zonderden zich dan af van de rest en creëerden dan een soort van startbaan voor hunzelf. Op een gegeven moment was ik helemaal klaar met die flamingo’s. Hele mooie beesten, maar het waren er gewoon teveel en dan is het speciale bij mij er gauw af. De route, die we moesten lopen stond goed aangegeven en overal en nergens moest je dan kijken naar vogels, vogels en eventueel andere dieren. Mooie ruime paden, veel rustplekken, vogelkijkhutten en nog veel meer om de bezoekers maar de gelegenheid te geven in ieder geval een blik op te kunnen vangen van de flora en fauna. Een schildpad, beverrat, half boven water zwemmende karper en diverse vogels zijn vastgelegd. Aasgier, zwarte ibis, lepelaar, steltkluut en nog een aantal anderen halen wellicht het vakantieboek. Het moge duidelijk zijn, dat we daar een paar uur in de brandende zon hebben doorgebracht en het is al met al weer een slopend dagje geworden. Desondanks hebben Marc en ik na het eten nog wel even gevist en inwendig kostelijk gelachen om de Belgen naast ons. Het madammeke van het stel had de hengel vast, maar het draad zat vast. Ze zat erbij alsof ze een porseleinen geweer in haar handen had, die ze absoluut niet mocht laten vallen en elk moment af kon gaan. De ene zoon durfde niet echt, dus toen werd de andere maar opgehaald. Blijkbaar had hij het brevet “vissnoer losmaken” want hij begon heel dapper. Helaas geen succes. Toen maar complete snorkeluitrusting erbij gehaald en toen hadden ze het draad eindelijk los. Heeft al met al 25 minuten geduurd, bij ons was dat via de wat robuustere weg 25 seconden geweest, maar blijkbaar vissen onze zuiderburen met gouden haken. Bonne nuit et à demain.

flamingoduo flamingovliegende flamingo

Zaterdag 6 augustus

Haha vandaag weer een lekkere lummeldag gehad. Net als gisteren was het ook nu op de camping weer een komen en gaan van mensen. Voor, rond en na het weekend zijn toch over het algemeen wel de wisseldagen. De één heeft wat meer haast dan de ander met opruimen, maar als je dan ook ziet wat er weer wordt opgebouwd, dan lach je soms de l*l uit de broek. Ieder z’n smaak natuurlijk, maar dan wordt er een tunnel opgebouwd, waarbij ik dan zoiets heb van, is het voor de kippen of gaan ze er groenten in verbouwen? Of als ze een tentje opbouwen voor de bagage (!!) en zelf in de auto slapen. De allerergste drukte op de camping is er inmiddels wel van af, maar echt heel veel, vooral kleine, kinderen. Hebben we overigens, op het overdag gejengel na, verder geen last van. Vandaag alleen even boodschappen gedaan in Laroque en een overheerlijke sorbet gegeten op het terras langs de rivier. Vanaf dat punt vissen bekijken, soms omslaande kano’s bekijken, maar over het algemeen toch gewoon “aapjes” kijken en het ijsje oppeuzelen. Eind van de middag naar de rivier geweest om te vissen, maar vanwege het hete weer bleven de mensen gewoon langer in het water. Engelsen, die wellicht een uurtje in de war zijn, maar vooral drukke Duitsers, die nergens rekening mee houden. Als ik het daar toch over heb. Niet ver van de camping is een brug, waar best wel veel volk overheen moet. Echter, er kan maar één rij auto’s tegelijk over de brug. Vanaf de kant van de camping heb je voorrang en het is dus een beetje inschatten, als je van de andere kant komt, of er al een auto staat. De “buitenlanders” doen dat eigenlijk allemaal wel, maar het zijn die verdomde klote Fransen, die altijd weer voorrang nemen. Komt er weer zo’n oude grijze dakduif, die dan ook nog het lef heeft om met te bedanken. Waarvoor? Hij kan een knal voor zijn bek krijgen met een uitgedroogd stokbrood. Toen we terug kwamen hadden we ineens nieuwe buren. Jong Frans stel en ook zij dachten de hele wereld te bezitten. Hebben we hier enorme megaplekken, hebben ze zo kleine tent en dan nog presteren ze het om een deel van de tent op ons terrein te zetten. Chapeau!! Vandaag voor het eerst (niet best eigenlijk) onze grill op de kookplaat gebruikt. Het is zo goed bevallen, dat onze topkok Marc komende maandag het weer mag proberen. Bonne nuit et à demain.

Zondag 7 augustus

Yoehoe, vandaag al weer naar de Camargue. Rijmt ook nog. Nu niet naar het park, maar in principe gewoon door het gebied rijden. Wat vroeger weg dan de vorige keer, maar het was, mede door de vrije dag van de Fransen zelf, behoorlijk druk op de weg. Zeker toen we in de buurt van het strand kwamen. Lange rijen en volle parkeerplaatsen. Hebben wij geen last van gehad, aangezien onze missie een andere was, dan op de bakplaat liggen. Op een gegeven moment kwamen we langs het museum van de Camargue. Een soort openlucht Enkhuizen, maar dan anders. Een wandeling door een steppe en het was er zo droog en dor, dat je eerder kamelen en fata morgana zou verwachten dan de “beloofde” vogels en andere dieren. De paden waren op zich wel leuk om te lopen. Stukje door het riet gelopen en overal werd gepoogd uit te leggen wat en hoe daar werd verbouwd. Helaas is het eigenlijk alleen bij een leuke wandeling gebleven. Lekker bijgekleurd. Bramen en mirabellen waren dan weer wel volop te plukken, maar voor de rest geen enkele bijzondere vogel gezien. Op die ene na dan. Marja kreeg een rolberoerte, en verstapte zich ook nog lichtelijk, toen een, volgens ons Patrijs, vanaf een halve meter afstand plotsklap opsteeg. Ach op zich was het wel een leuk tijdverdrijf, wellicht alleen een beetje te warm. Maar dat krijg je het toch ook al van mijn kluppie, welke heeft huisgehouden in Groningen 0 – 5. Bonne nuit et à demain.

Maandag 8 augustus

Vandaag was het de heetste dag van onze vakantie. Het kwik tikte de 35 graden aan, dus dan is er eigenlijk maar één plek waar je moet zijn en dat is de rivier. We zijn alleen de camping af geweest voor een paar boodschappen en voor de rest helemaal niks. Stoelen gepakt en lekker ouderwets luierend aan de waterkant gezeten. Hapje en drankje mee en uiteraard (puzzel)boek en mobiel om te gamen. Nou zijn wij wellicht ook al een attractie op zich, maar er loopt me toch een volk bij. Vrouwen, die nog steeds in een bikini lopen en waarbij de kijker alleen maar pijn in de ogen krijgt. Kwab kwab is dan het enige wat je ziet. Jammer, dat niemand deze personen inseint. Gelukkig is bij het merendeel het kijken meer dan waard, maar dat zal wel een mannendingetje zijn. Een kerel had zo ongelooflijk veel tatoes, alleen zijn hoofd, handen en voeten waren nog leeg. Verschrikkelijk. Denken wij meteen welke vrouw hoort daar dan bij? Nou, dat was een aardige verschijning, totdat ze zich omdraaide. Brrr. Vanaf haar schouders tot over haar heupen één grote tatoeage. Smaken verschillen uiteraard, maar wat erg. Dezelfde gaten zullen er nog wel in zitten, maar het vrouwelijke is er bij mij dan wel van af. Dit jaar zijn er, was Carole wel blij mee, ook een aantal Engelse families op de camping neergestreken. Je hebt Engels en Engels, maar zij spraken van dat deftige, voor de kenners, “Are you being served Engels”. Prachtig. Normaal zijn ze altijd rossig en rood, maar dat rooie moest bij deze nog komen. Wat ik op deze camping nog nooit had gezien was topless vrouwen en dat aan de zijde van de camping. Meestal lagen ze dan ver weg aan de overkant om mede kampeerders niet te shockeren, maar nu was er een dame bij, die daar anders over dacht. Weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken. Bij haar maakte het niet zo heel veel uit, twee doperwten op een plankje, dus waarom zou je dan een topje dragen? Ziet toch geen verschil. Het verschil tussen wel of niet bij de rivier was vandaag heel groot. Bij de rivier was het wel uit te houden, maar weer eenmaal boven verschrikkelijk heet. Een föhn die over de camping ging en die warmte is de hele avond en nacht blijven hangen. ’s Avonds om 10 uur was het nog steeds 25 graden. Bonne nuit et à demain.

1. Pap & Mam:
    Hallo MIM,
    Weer aardige verhalen, vooral de beschouwende insteek bevalt ons wel. Niks leuker dan om op een afstandje toe te kijken hoe onze medemens erbij loopt, zeker als ze uit kleren gaan aan het water.
    Groet, HAI
  2. Hennie en Jaap:
    9 augustus 2016
    Wat een super leuke verhalen geweldig
  3. Hans Bakker:
    9 augustus 2016
    Hoi Ino, Marja en Marc, weer heerlijke verhalen en prachtige foto`s. Zo te lezen hebben jullie je nog geen dag verveeld. Hoop dat jullie nog mooi weer en veel plezier hebben met elkaar. En een goede visvangst. Hihi!