Dag 14 t/m 16 zomervakantie 2014

25 juli 2014 - Brissac, Frankrijk

Dinsdag 22 juli

Een klein ritje voor de boeg vandaag, slechts 3,5 uur rijden. Om ongeveer 11 uur reden we de camping af. Alles kleddernat, want ’s nachts had het daar ook geregend, waardeloos. Maar ja, maakt ook niet uit, we gingen hopelijk op weg naar zonnigere tijden. Rond een uurtje of 3 kwamen we aan op de camping en het voelde eigenlijk als thuiskomen. Lekker zonnetje, het geluid van de cigales en Marc weer in de weer met zijn fototoestel om de vogels weer vast te leggen. Prachtige plek met picknickbank en hangmat en een waterpunt op hele korte afstand. We zijn begonnen met het opzetten van het basisgedeelte, zodat we eerst boodschappen konden doen, met als allerbelangrijkste een luchtbed. Gisteravond zowel het luchtbed van Marc als Ino lek met als waarschijnlijke oorzaak Messi. De hond van de Middelkampjes is inderdaad bij ons in de tent geweest en het zou dus zo maar kunnen. We gaan onze Ronnie Beuk de rest van deze vakantie natuurlijk wel missen, maar we hebben alle vertrouwen in zijn vervanger, onze eigen Marc Oliver. De eerste avond had hij het overigens makkelijk, want we aten traditioneel pizza van de camping. Wellicht moeten we maar van deze traditie afstappen, want ze waren eigenlijk niet te (vr)eten. Marc werd ’s avonds door 2 meiden en 3 jongens opgehaald om te gaan voetballen. Heb even gekeken en het was ongeveer 20 tegen 20, een beetje druk op het veld. Meneer kwam pas om 23.30 uur “thuis”, dus het was niet alleen voetballen……

Woensdag 23 juli

Vandaag is Marc al weer helemaal in zijn nopjes als fotograaf. Hij heeft een hop (met cigale in de bek) en een boomkruiper gescoord. Voor de niet kenners, dit zijn vogels. Er zijn hier sowieso zo ongelooflijk veel vogels, dat hij zijn hart kan ophalen. Maar ja, de meeste zijn  te gewoon, hè. Ook Ino heeft zijn eerste barbeel gevangen en gefotografeerd. Eentje van 49 cm, al staat dat er nou weer niet bij. De rivier is enigszins veranderd t.o.v. andere jaren en ook de visstand is anders. Zag je voorheen de vissen voor je voeten liggen, dan is dat blijkbaar nu verleden tijd, want ze zijn er gewoon niet meer. Waar zijn die goede oude tijden? ’s Avonds een enorme regenbui gehad. Al met al duurde de stortregen met het benodigde onweer ongeveer een uur. In onze afwasteil zat 5 cm water. We hebben met ons wiskundig brein berekend, dat dit bijna 18mm op de vierkante meter was. Best veel.

Donderdag 24 juli

Ondanks het mooie weer toch maar besloten om vandaag naar Montpellier te gaan, een megagrote Decathlon en een dito Ikea. Odysseum was de verzamelnaam van dit winkelpark, waar ook nog eens een overdekt winkelcentrum aanwezig was. Hier zijn we overigens niet geweest. Eigenlijk ligt het niet eens in Montpellier zelf, maar er net buiten en voor ons aan de verkeerde kant. ’s Middags naar de rivier geweest, heerlijk in de stroming gezwommen en uiteraard mensen bekeken. Al zullen ze ons ook in de gaten hebben gehouden, zo zit een mens nu eenmaal in elkaar. Het blijft ondertussen een komen en gaan op de camping. Ze hebben er wel werk van gemaakt, want met wat kapwerk hebben ze een paar mooie plekken gecreëerd. Nou, het waren altijd al plekken, alleen altijd donker en somber door de bomen. We hebben overigens nog geen bekenden gezien met wie wij de afgelopen jaren enig contact hebben gehad. Marc heeft bij de rivier een jongen, ook 13,  leren kennen van wie hij de naam weliswaar niet weet, maar met wie hij wellicht wel een klik zou kunnen hebben, afwachten dus. ’s Avonds heeft hij in ieder geval wel weer gevoetbald.

hop met cigaleJonge hopjesMarc met band van de rivier af