Zomervakantie 2018 - Bleik

28 juli 2018 - Bleik, Noorwegen

Zaterdag 28 juli 2018
Vandaag gaan we de Lofoten verlaten (aaah) en op weg naar de Vesterålen. Een gedeelte van het gebied waarin we nu bivakkeerden valt onder zowel de Lofoten als de Vesterålen. Nou dat zou in Nederland allang op een bestuurlijke oorlog zijn uitgedraaid. Ook ons nieuwe leefgebied is bij ons zeer goed in de smaak gevallen. Net als in de Lofoten ook hier azuurblauwe wateren en fantastische uitzichten. We zijn er nog nooit geweest, maar de Caribbean van de tv lijkt er soms toch wel veel op😊 In totaal moesten we ongeveer 3,5 uur in de auto zitten, maar die vliegen met de slingerende wegen langs het water snel voorbij. De Vesterålen liggen nog hoger in Noorwegen, maar oh zo mooi. Weer anders dan Lofoten, maar ook dit heeft weer zijn charme. Het is elke keer toch ook maar weer spannend hoe ons verblijf eruit gaat zien. Internetplaatjes is net ff wat anders dan het in werkelijkheid zien. Om een uur of 2 hebben we ons gemeld in Bleik, een plaatsje met nog geen 500 inwoners, maar wel het langste strand van heel Noorwegen. Dat dan weer wel. Kleine camping en uiteraard huisjes en dus ook ons complex. We moesten de weg helemaal uitrijden en toen stonden we ineens voor een loods, waar we niet echt vrolijk van werden. Aftands gebouw, maar wie weet. Eenmaal binnen waren we al beter gemutst. Best leuke kamer, redelijke ruim, een koelkast en (niet dat we ‘m gebruiken) een tv. Ook hier weer gemeenschappelijke ruimtes zoals keuken en toilet. Met dit weer ziet het er overal mooi uit, maar hier aan de kust is het nu echt genieten. Vanaf het terras (en kamer) hebben we zicht op zee, met een kleine inham hier voor de deur. In Andenes, een iets groter plaatsje verderop, hebben we een excursie geboekt voor morgenavond. Op zoek naar de puffins, ofwel de papegaaiduikers. Nederlandse man, die hier al 6 jaar woont en nog nooit zo’n warmte in juli heeft gehad. Hebben wij weer😊 De weg daarnaar toe kwam Marc weer helemaal in zijn element. Op een rots op redelijke afstand van de kust vogels gespot, waaronder de Jan van Gent.
jan van genten
’s Avonds aan het pootje baden geweest eindje verderop. Het water uit de Noorse Zee was zo ongelooflijk koud, dat je spontaan een stilletje kon krijgen. Zijn er ook nog van die gasten bij, die daar dan gaan zwemmen. Die moeten toch antivries gezopen hebben.
onsie
Toch weer een vermoeiend dagje geweest, zon op de kop, dus we zullen wel goed slapen. Overmorgen gaan we onze route iets aanpassen, maar daarover morgen meer. Til i morgen!
midzomernachtzon

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hennie en Jaap:
    29 juli 2018
    Prachtige foto's van een mooi land willen daar ook heen 😘