Zomervakantie 2018 - Kabelvåg 2

27 juli 2018 - Kabelvåg, Noorwegen

Vrijdag 27 juli 2018
Na ons eerste nachtje alhier (mannen op 1 kamer), is het toch heerlijk wakker worden op onze veranda. Geluid van de vogels, mooi uitzicht en een heerlijk temperatuurtje. Wat dat laatste betreft mogen we op dit moment hem op onze blote knieën bedanken. Ze zijn hier in juni totaal verregend. Visserij is hier al eeuwenlang een bekend fenomeen en dan met name de stokvis. Overal zie je houten rekken, waaraan de kabeljauw normaal gesproken hangt te drogen, maar het duurde nu wel ff voordat we het echt zagen. De vissersboten schijnen in de winter een paar maanden uit te varen om zo in 1 keer de handel binnen te halen. Door de enorme toename van het toerisme worden steeds vaker rorbuer (rode houten huisjes) verhuurd. De E10 waarover wij reden vanuit Zweden bestaat dan ook pas sinds 1992 en heet “De weg van Koning Olaf”. Vandaag wat verder het gebied in getrokken. Cultuurbarbarisme zeg maar, maar dan net ff anders. Over de natuur raak ik maar niet uitgesproken, zo mooi. Steile rotswanden en schitterende vissersdorpjes. Zo ook Hamnøy, het meest gefotografeerde dorpje in de Lofoten, zeer karakteristiek. Er is in dit gebied zoveel te zien, dat we op elke parkeerplaats hadden kunnen stoppen. Alleen de uitzonderlijke vogels en dieren ontbreken nog. Vanuit de auto zie je die, ondanks de vele stops, waarschijnlijk niet. Of ze zijn er simpelweg niet aanwezig. ’s Avonds lekker bij het huisje gezeten. Til i morgen!

rambergrode huisjes

1. Hennie en Jaap:
    28 juli 2018
    Wat fijn dat jullie het naar de zin hebben gaat het goed met Marja haar blessure , tja het uitzicht zal zeker mooi zijn xxx
  2. Hans Bakker:
    28 juli 2018
    Wat super dat de midnight safari zo prachtig was. Op naar nog meer prachtige avonturen😘