Dag 12 Zuid-Afrika

2 januari 2013 - Winterton, Zuid-Afrika

Dinsdag 1 januari 2013

Allemaal de beste wensen voor 2013 toegewenst vanuit Zuid-Afrika!!

Vandaag op weg naar onze laatste stop, voordat we weer het vliegtuig in stappen. Vanuit St. Lucia was de terugreis in 1x naar het vliegveld in Johannesburg een beetje te veel van het goede, vandaar dat ze nog een nachtje slapen hebben geboekt bij Acorn Cottages in Winterton. We zijn op tijd vertrokken en hebben zoals in Nederland nergens vuurpijlen en andere vuurwerktroep zien liggen. Het weer was anders dan we waren gewend. Het noodweer van de afgelopen nacht had de temperatuur flink doen kelderen en het regende licht. Er zijn hier maar een paar hoofdwegen, dus we moesten eerst afzakken richting Durban, de plaats waar onze toppers van 2010 verbleven. De omgeving veranderde naarmate we dichter in de buurt kwamen van deze stad. Het werd steeds stedelijker en dat begon al met de plaatsen, die ervoor lagen. Ze hadden het ook over de zware criminaliteit, die daar zou heersen, maar we zijn er alleen maar langs gereden, dus dat is letterlijk aan ons voorbij gegaan. Vanuit Durban moesten we weer omhoog in de richting van Johannesburg. Winterton is een plaats in het gebied Drakensberg, echt wonderschoon. Al vele kilometers voor het bereiken van dit gebied, rijdt je al door het glooiende landschap. Langs bergen en door dalen met uiteraard ook hier diverse Zuid-Afrikanen, die, over het algemeen toch goed gekleed, langs de wegen slenteren, ook op de 1e dag van het nieuwe jaar. Om ongeveer half 3 kwamen we, na de laatste kilometers weer slinger de slinger en gaten ontwijkend, aan op ons verblijf. Ook nu weer verbluffend. Een eigen bovenetage met prachtig uitzicht op het dal, al was dat met dit weer wel ietsje minder. Het was de hele week boven de 35 graden geweest, alleen vandaag nog geen 20 graden. Hadden wij alvast aangevraagd om het verschil met ons kikkerlandje niet te groot te laten worden. Ondanks dit weer besloten we toch even een eindje te gaan rijden en gelukkig maar, de omgeving was echt adembenemend mooi. Zelfs de laaghangende regenwolk tegen de bergen aan. Marc heeft wel weer de nodige vogels vastgelegd: de kroonarend en de grijze wouw. Tijdens ons rondritje kwamen we toevallig een winkeltje tegen, welke nog open was ook. Even wat vlees gekocht, zodat we met de spullen, die we nog hadden konden kokkerellen vanavond. Marc is al langzaam maar zeker zich aan het voorbereiden op thuis, hij kijkt hier televisie en is er niet bij weg te slaan. We gaan ons opmaken voor onze laatste nacht in dit prachtige land, morgen wacht ons nog een laatste rit naar de airport, een reis van ongeveer 400 kilometer.