Dag 10 Zuid-Afrika

31 december 2012 - St Lucia, Zuid-Afrika

Zondag 30 december 2012
Vandaag stond er om 10.00 uur in het St. Lucia Lake een bootsafari op het programma. Kijken of we ook nijlpaarden en krokodillen konden spotten. Moest haast wel, er blijken 1200 krokodillen en 800 nijlpaarden daar aanwezig te zijn. Door de hevige regenval van laatst was de rivier helemaal bruin geworden, zag er wat raar uit. We zaten met ca. 10  anderen op de boot. De kapitein zocht eerst een plek op waar een paar krokodillen aan het luieren waren. De boot werd dichtbij gevaren, zodat er genoeg close-up foto’s gemaakt konden worden. Gedurende deze reis hebben we een heleboel nijlpaarden gezien, ook van dichtbij, maar niet eentje was zo fotogeniek om te gaan poseren met de bek open. Heel erg sneu voor Marja, maar ze vind ze nog steeds lief. We voeren ook vlak langs de mangrove, zeg maar een bos in het water. Daar lagen allemaal rode krabben en op de stammen van de bomen zaten enorm veel slakken, die vanuit het water de boom in klommen. Verder zijn we gedurende het tripje nog diverse vogels tegengekomen en zelfs een heuse waterslang. Er moest wel eerst even worden gekeken of het geen Black Mamba was, want die hippen zo aan boord. Die was het niet, maar wat wel, daar zijn we nog niet uit. Bij de aanlegsteiger wemelde het van de wevers en hun nesten. De mannetjes zijn 2 dagen bezig met een nest, dan komt het vrouwtje keuren, niet goed dan sloopt ze het nest weer en kan hij weer van voor af aan beginnen. Het zijn net mensen, he? Al met al is het een boeiend tochtje van ongeveer 2 uur geweest. Op de plaatselijke fruitmarkt hebben een aantal tropische vruchten gekocht, zodat we als lunch een fruitsalade konden nemen. Na de lunch hebben we de buurt een beetje verkend en zijn we naar het strand gegaan. Het zeewater was 25 graden en Marc heeft een tijdje in het water gespeeld met de hoge golven.  Het zag er overigens zwart van de mensen. We hadden om 20.00 uur een game drive by night gereserveerd, dus we moesten van tevoren nog wel een en ander doen, waaronder eten. We zouden bij pizzeria Alfredo gaan eten, dus daar hebben we nu gewoon pizza’s afgehaald. De game drive was op zich wel leuk, met naast de 2 rangers nog 11 personen in de truck. We werden voor ons guest house opgehaald om vervolgens het iSimangaliso Wetland park in te rijden. Wel een hele aparte ervaring, want je ziet helemaal niks, echt aardedonker. De chauffeur en de man achterin hadden beide een grote schijnwerper, waarmee ze dus wat heen en weer gingen. Veel spectaculaire beesten heeft dit alles helaas niet opgeleverd. We moesten het doen met de “simpele” beesten zoals duikers, bushbokken, waterbuffels, gnoes, neushoorns en ogen van bushbabies. Nog wel leuk om te vermelden is, dat Marc een kleine kameleon op zijn hand heeft gehad. Deze haalde hij ergens uit een boom. Van dichtbij is het beestje nog mooier dan we dachten en het voelde heel vreemd aan, aldus Marc. Onderweg hebben we heel even aan het koude Nederland gedacht toen we op koek en warme chocolademelk werden getrakteerd. Ook ’s avonds was het nog steeds warm. Om 23.30 uur zat het tripje er weer op, zodat we bekaf (Marc sliep al op de terugreis) ons bedje zijn ingedoken.