Dag 9 Zuid-Afrika

30 december 2012 - St Lucia, Zuid-Afrika

Zaterdag 29 december 2012
De dag van het vertrek uit Swaziland naar het ruim 300 kilometer lager gelegen St. Lucia, een badplaats aan de oostkust van Zuid-Afrika. Een uurtje of 9 reden we het erf af en, na onze gids van gisteren nog even te hebben begroet, zaten we weer snel op de hoofdweg. We hadden ons voorgenomen zo snel mogelijk naar ons doel toe te rijden, zonder rare omwegen. Via Manzini, Big Bend kwamen we na een paar uur aan bij grensovergang Lavumisa. Hoe zuidelijker we reden, hoe droger alles werd. De omgeving veranderde in een steppe, alles dor en veel loslopende koeien. Het kwik was inmiddels naar ruim 35 graden gestegen toen we het kantoor van de paspoortcontrole Swaziland binnen liepen. Hier helaas geen airco…Wel gratis condooms te verkrijgen. Dit hebben we op veel openbare gelegenheden gezien. Nadat we de benodigde stempels hadden gekregen, moesten we nog een stempel halen om onze auto en fotoapparatuur “in te voeren”. Binnen 10 minuten stonden we weer buiten. Gelukkig. We konden nu Swaziland verlaten. We gingen door de Swaziland douane en moesten toen achter in de lange rij aansluiten, die er voor de Zuid-Afrika paspoortcontrole stond. Hier was wel airco... Het duurde en duurde, maar uiteindelijk kregen we ook hier onze stempels in het paspoort. We hebben er nu 5. Nog even eentje bij de douane halen en we konden na ruim 40 minuten verder rijden. Weinig bijzonderheden onderweg, behalve dat het erg heet was. Wij weten nu wat bedoelt wordt met “de verschroeiende hitte in Afrika”. In St. Lucia waan je jezelf net op tropisch Ameland. Een badplaats met veel guest houses, restaurants en souvenirshops. In de straatjes zagen we een groep aapjes en bij ons huisje een behoorlijk gezelschap mangoesten. Na wat eten en drinken te hebben ingeslagen bij de Appie van ZA, de Spar, zijn we te voet het uitgaansleven ingedoken. We hebben gegeten bij Reef & Dune, een hip restaurant waar we zelfs even moesten wachten vanwege de drukte. Ino had een Zuid-Afrikaans kampioensbiertje, Black Label. Het eten en de bediening waren uitstekend en de prijs nog beter. Ook hier hebben we nog een kort optreden gehad van een paar Zulu tijgertjes.