Tweede kerstdag in Berlijn

26 december 2013 - Berlijn, Duitsland

Tweede Kerstdag en het weer is allesbehalve winters. De lucht is grijs, dezelfde kleur als de meeste delen van deze stad. We zouden vanmorgen eerst even snel naar Alexa Shopping Centrum, geopend met de Kerst. Nou de deur was inderdaad open, maar de winkels zelf waren allemaal gesloten, niet geheel onbelangrijk. Om de dag toch nog wat door te kunnen komen (haha) zijn we naar het natuurmuseum gegaan. Op de weg er naartoe zie je pas hoeveel ze in Berlijn aan het (ver)bouwen zijn, ongelooflijk. Voor je gevoel staat de halve stad in de steigers. Zo ook het natuurmuseum, waardoor je er dus voor een scheet en een knikker naar binnen kon. Op zich was het allemaal wel leuk, maar met name voor de kids. Je waant je net in de dierentuin, alleen deze beesten bewegen niet. Wel heel erg ruim opgezet en je hebt het idee, dat je rondloopt in een grote AOC school op de Torenstraat. Vanuit hier zijn we met onze grote vriend de metro op weg gegaan naar ons laatste onderdeel wat de muur betreft, Gedenkstätte Berliner Mauer. Dit is dan ook een stuk muur, maar alles er omheen geeft je wel een beter beeld hoe alles daar stond. Moeilijk te omschrijven, je moet het eigenlijk gewoon met eigen ogen zien. Heel mooi daar is het Fenster des Gedenkens, een raamwerk met foto’s van alle mensen, die in de periode 1961 t/m 1989 bij vluchtpogingen om het leven zijn gekomen. 28 jaar opgesloten achter een muur, het zal bij velen niet te genezen wonden achterlaten. Wij en de generaties hierna zullen het moeten doen met de verhalen. Na dit stukje historie zijn we op zoek gegaan naar de worsthit van Berlijn, Curry 36. Overal hoor je het, op internet lees je het, dus als je daar dan eenmaal bent wil je het weten ook. De worst was inderdaad lekker, maar waarom er nou een halve fles ketchup overheen moest is ons compleet een raadsel. Ook de patat was bedolven onder de rode smurrie, maar iedereen neemt er waarschijnlijk genoegen mee, want het was er behoorlijk druk. Na onze vermoeide beentjes, je slentert wat af (en we worden ouder!), op de hotelkamer enige rust gegund te hebben, zijn we lopend op zoek gegaan naar het restaurant dat Marja tegen kwam op het Berlijn blog. Transit, een Thaise tent (helaas zonder massage), maar met wel allemaal hele lekkere…………………….. gerechten. Kan alleen maar zeggen, dat deze verrassende keuze zeer goed is uitgepakt. We hebben zeer gevarieerde gerechten gehad en uiteraard met stokjes gegeten (soms met de handen haha). De module was doeltreffend, je kon immers voor 3 euro per kommetje al iets proeven, mmmmmmmmmmmmmmmmmmm heerlijk. Het geld meer dan waard en ook nog eens op loopafstand van het hotel. De terugweg zijn we via de andere kant gegaan en wat we nog niet wisten, is dat we een paar straten achter ons kunnen verzuipen in de eetgelegenheden. Zo zie je maar weer. Morgen wacht ons weer een drukke dag, want dan moeten we alles nog zien en doen, waar we nog niet aan toe zijn gekomen. Helaas bestaat de dag maar uit 24 uur. Daarom: Gutenacht Freunde es ist Zeit für mich zu gehen…………..

Natur Museum op sterk waterGedenkstätte Berliner MauerFenster des GedenkensCurry 36