Kerstvakantie 2016 dag 3

27 december 2016 - Budapest, Hongarije

Maandag 26 december 2016
Ook deze 2e Kerstdag is weer als een komeet voorbij gegaan. We kunnen na de eerste nachten al wel zeggen, dat er met ons verblijf helemaal niks mis is. Bedden slapen goed, komt water uit de douchekraan en vriendelijke gastvrijheid. Wij snappen helemaal, dat ze hoog scoren bij de bookingsites, Tripadvisor en zelfs in het ANWB reisgidsje staan, zeker een aanrader. Ook deze tweede Kerstdag wordt hier blijkbaar toch nog wel behoorlijk gevierd. Ook nu geen winkels open en op de Kerstmarkten was lang avondplezier ook niet weggelegd. Wilde je daar iets eten, dan moest je net als gisteren er op tijd bij zijn, want stelselmatig werden de kraampjes gesloten. Om in de olie te zijn hoefde je zelf niet eens te drinken, de geur van de warme wijn drong daar automatisch je poriën binnen. Op zich hebben we vandaag niet eens zo heel veel gedaan. In de tram, uit de tram, in de metro, uit de metro totdat we uitkwamen bij de Donau, met aan de overkant het parlementsgebouw.

Parlementleeuw

Met het heerlijke zonnetje op de kop zijn we over de Kettingbrug er naartoe gelopen. Imposant groot met het zicht op het water en eveneens zichtbaar een grote staatsietrap. Alleen, het blijkt, dat er geen enkel staatshoofd over deze trap loopt, maar via de achterzijde naar binnen gaat. Logisch toch? Vlak voor het parlement staat op de Donaukade een indrukwekkend monument in de vorm van zestig paar metalen schoenen ter nagedachtenis aan de vermoorde joden in de Tweede Wereldoorlog. Ze moesten hun schoenen uit doen en op de rand gaan staan, waarna ze werden doodgeschoten. Brrr.

schoen

In onze reisboekjes en op internet hadden we al even opgezocht in wat voor soort tentjes we het beste konden lunchen. Het is de etkezde Kisharang geworden. Een zaak waar je voor weinig veel krijgt en het is nog goed ook. Nou het klopte helemaal. Een heel klein zaakje, met slechts een paar tafeltjes, maar helemaal niks mis mee hoor! Heerlijk, de pens weer vol en dat voor maar 20 euro. Na dat geslenter eerst maar weer even terug naar ons verblijf, ik word per slot van rekening ook al weer een dagje ouder (haha). Via meerdere kanalen was ons thuis al ten ore gekomen, dat we absoluut een boottocht over de Donau in de avonduren moesten doen. Zo gehoord, zo gedaan. ’s Middags waren we al aangesproken door een jongeman en zijn werkgever Dock 6 hebben we blij gemaakt, al zal het me ook weer niet verbazen als al die boten gewoon dezelfde eigenaar hebben. Om 18.00 uur was de afvaart, dus van tevoren nog ff snel iets te eten gehaald en toen de boot op. Onze entreeprijs was inclusief chocolademelk, tenminste dat was ons verteld. Ze hebben ons iets meegegeven, maar wat voor vies aftreksel dat was weten we niet, volgens mij wilden ze ons dood hebben. Gatverdamme!  Er waren niet zo heel veel mensen op de boot, maar de meesten hadden het wijn arrangement en dat was ook wel te ruiken en te zien. Met name de Aziaten dronken en lalden er lekker op los. De boottocht viel ons eigenlijk best wel wat tegen. Uiteraard kom je langs de prachtige mooie verlichte gebouwen en bruggen, maar daar ben je snel klaar mee en onze tocht duurde anderhalf uur.

parlement by night

Wij in ieder geval wel. Misschien ontbreekt hier nu net de cultuurbarbarismehersencel. Wel heel apart was tramlijn 2, die geheel verlicht het traject aflegde. Maar ja, deze hadden we ook kunnen zien zonder de boot. Erover meepraten kunnen we in ieder geval wel.

tram2

We hadden Marc nog een kebabbroodje beloofd, dus wij eruit bij metrostation Kálvin tér. Het overigens zeer goedkope broodje is bijzaak, maar wat hebben wij gelachen in het station zelf. Je waande je haast op een camping. Ze konden de haringen waarschijnlijk de tegels niet in krijgen, maar overal en nergens lagen zwervers. Allemaal matrassen en menigeen had er een kampement van gemaakt. Apart om te zien hoe dit gedoogd wordt, maar toch ook wel weer blij, dat wij gewoon ons bed weer op konden zoeken. Holnapig!

1. Hennie en Jaap:
    28 december 2016
    Veel plezier voor de resterende tijd daar