Kerstvakantie 2016 dag 4

28 december 2016 - Budapest, Hongarije

Dinsdag 27 december 2016
Het normale leven is ook hier gelukkig weer op gang gekomen. De winkels zijn weer gewoon open en er is dan ook weer aanzienlijk meer drukte in het openbaar vervoer. Wat wel opvalt is het beperkt aantal Hollanders wat hier rondloopt, ondanks het feit, dat dit toch een toeristische trekpleister is. Ook in ons appartementencomplex, waarvan een deel uit Frankrijk afkomstig is. Grappig is, dat niemand en ook echt niemand een gesprek aan gaat met een medebewoner. Al jaren proberen wij Marc normen en waarden bij te brengen. Het lukt niet altijd en de ene keer blijft het beter hangen dan de andere keer. In het openbaar vervoer is het bijvoorbeeld normaal en eigenlijk ook logisch, dat eerst de mensen eruit gaan en dan de nieuwe lichting erin. Wij dat er helemaal ingeprent, wordt dat weer teniet gedaan, door een paar van die oude, in tafelkleden gewikkelde, Hongaren, die tegen de stroom in gewoon naar binnen gaan. Vandaag naar een gedeelte waar we al waren geweest, maar nu gezien vanuit Tram 2. Sommigen noemen dit de mooiste tramrit van de wereld en daaruit blijkt wel weer, dat smaken verschillen. Tuurlijk is het leuk en je ziet veel, maar het tramtochtje in Lissabon was vele malen spectaculairder dan dit. Daar scheurde je vlak langs de muren en werd je veel meer door elkaar geschud, terwijl dit allemaal heel erg braaf was.

tram2 uitzichtparlement met tram

Bij het plein achter het parlement hebben we drinken met gebak gehad bij Elysée Bistro & Cafe, één van de vele Kaveház, oftewel koffiehuizen in de stad. De gure wind maakte het rondstruinen er niet aantrekkelijker op en desondanks zie je nog steeds mensen lopen, die denken dat het hoogzomer is. Veel trams en metro’s worden hier bestuurd door vrouwen. Wat hier de reden van is kunnen we natuurlijk alleen maar over gissen, maar wellicht is het veiliger voor iedereen als de weg al voor ze wordt uitgestippeld in plaats van ze met de auto los te laten in het verkeerJ Door het weer zoek je al gauw naar enkele binnen activiteiten, zo zijn we dus ook in een mega winkelcentrum geweest, de Mammut. Van tevoren heb je zoiets van, het zal hier wel een stuk goedkoper zijn, maar mooi niet. De prijzen liggen hier soms zelfs hoger. ‘s Avonds nog een slag gemaakt over de diverse Kerstmarkten, want er bleken er al meer te zijn, dan we hadden gedacht. Bij de Basilica werd het op een gegeven moment donker en er werd afgeteld, terwijl het nog niet de 31e was. Zaten we ineens midden in een lichtshow, waarbij we niet alles helemaal konden volgen, maar het zag er wel leuk uit. Hebben we de zegen maar weer in de pocket!! Holnapig!