Kerstvakantie 2016 dag 5

29 december 2016 - Budapest, Hongarije

Woensdag 28 december 2016
Het ontbijt was vanmorgen nog steeds naar behoren. Het gewone brood wil ’s ochtends nog wel eens anders zijn, maar voor de rest is het elke keer hetzelfde. Zodra je arriveert stuift er een dame de eetkamer binnen met een prive-bord vleeswaren en kaas, de rest moet je delen met anderen. Vandaag hadden we eerst onze pijlen gericht op de Grote Markthal in het gebied Fővám tér. Deze grootste overdekte markt van Boedapest herbergt 180 kraampjes waarvan het merendeel levensmiddelen te koop heeft. De Hongaarse producten paprika en ganzenlever zie je overal en nergens liggen. Ook niet een paar kraampjes van hetzelfde, nee gewoon 10 slagers naast elkaar, waarbij de varkens gewoon over de balie hangen. Weet niet of de Vos dan nog wat verkoopt.

varken

Er lagen zelfs bloemkolen in de schappen, waar enorme kraters in zaten. Die hadden wij allang aan de varkens gevoerd. Zo breed als de paden beneden waren, zo smal was het boven. Daar waren de souvenirwinkeltjes met veelal hetzelfde spul. Kleedjes, beeldjes, Boedapestpulp en andere verwante artikelen. Marc heeft er nog wel een voetbalshirt gescoord, maar voor de rest vooral kijken en niet kopen. Er waren ook eettentjes, dus wij daar ook maar wat gekocht, we waren er toch. Harrejakkes, wat was dat vies. Koud, smaakloos en van dat echte magnetronvoedsel. Zoals eerder gezegd, veel Nederlanders hebben we er niet gezien, maar Marja heeft in het Frysk aan twee provinciegenoten wel even medegedeeld, dat doorlopen bij deze tent de beste optie was. Na dit culinaire dieptepunt zijn we maar weer naar buiten gegaan en het was me toch een partijtje koud. Helder en zonnig, maar de ijzige wind kwam volgens mij rechtstreeks vanuit Siberie Boedapest inwaaien. De gevoelstemperatuur lag heel erg laag, dat moge duidelijk zijn. We hadden Marc een bezoekje aan de Adidas Outletstore beloofd, dus zijn we daar eerst maar naartoe gegaan. Hij was als een kind blij met zijn supersonische schoenen en Manchester Unitedshirt, maar ja hij moet het toch zelf betalen. Snel weer een tussenstop gemaakt in onze residentie, waarna de Burcht van Boeda op ons stond te wachten. Dit oude koningspaleis ligt op de Burchtheuvel en stamt uit de tijd, dat de Pest er nog niet bij hoorde. Nu dient het als Nationale Galerie en Museum.

brugselfiekerkuitzicht

Buiten staat de verdedigingsmuur met de imposante torens en kantelen. Het was op de muur ook zo winderig en dus koud, dat de in veelvoud aanwezige Aziaten nog bleker uitzagen. We moesten ons een weg banen tussen de selfiestokken door en ik genoot van al die mensen, die een poging deden om zelf ook mooi te zijn op een foto met mooi uitzicht. Als ze thuis voor de spiegel staan weten ze dat dit gedoemd is te mislukken. Het begon al weer donker te worden en toen we langs zo’n beetje het gehele gebouw waren gelopen, zijn we via de lange trap weer naar beneden gelopen. Op zoek naar een tentje om ons op te kunnen warmen en om iets te kunnen eten. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij Soul Food, een klein zaakje in een smal straatje, maar stond wel goed aangeschreven. Marc en ik allebei een burger en Marja de spareribs. De burger was verrukkelijk alleen Marja was niet zo tevreden, maar dat is ook lastig als je die van Ribs Royal bent gewendJ De prijs was prima, dus niks mis mee. Op de weg terug naar ons huisje liepen we langs een hotel, waarbij een piccolo buiten stond. Hoe bedenk je het om die mensen zo aan te kleden, in dat pakkie wil je toch dood nog niet gevonden worden. Holnapig!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Opa:
    29 december 2016
    mooie verhalen om te lezen er gebeurt altijd wel
    wat,Maar ik begrijp wel dat het eten niet altijd
    goed.Het weer is ook niet zo,wel zon,maar wind.
    Hier in het noorden is het goed,overdag zon.
    Schiphol heeft al 2 dagen te kampen met mist
    veel vertragingen.