Kerstvakantie 2016 dag 6

30 december 2016 - Budapest, Hongarije

Donderdag 29 december 2016
Ons vakantie-uitje is met rasse schreden voorbij gegaan, vandaag was de laatste volledige dag alweer. Voor ons gevoel hadden we de oude gebouwen en de Donau al vaak genoeg gezien, dus iets doen wat wel bij ons past: culinair tochtje door Boedapest. Kriskras met de metro, bus en tram door de stad naar eet- en drinkgelegenheden welke ons waren aangeraden of welke we zelf hadden uitgevogeld. Gaan met die banaan! Allereerst naar het Alexandra Book Cafe. Dit is niet zomaar een plekje waar je wat kunt drinken, maar in de Lodz Hall boven de boekwinkel waan je jezelf in een balzaal van een kasteel. Het plafond en de muren hebben prachtige beschilderingen en spiegels. Gesprekken worden er bijna niet gevoerd, want iedereen is het interieur aan het aangapen of maakt foto’s.

fresco

Het drinken én niet te vergeten het gebak was overigens voor een redelijke prijs nog heerlijk ook. Onze volgende halte was Bors Gasztro Bar, het restaurant welke op nummer 1 stond bij Tripadvisor. Zou heerlijk zijn voor de lunch, goede prijs/kwaliteit verhoudingen en bijna alleen maar lof. Na heel wat geharrewar eindelijk gevonden en ja hoor zijn de klojo’s in deze tijd van het jaar gewoon gesloten. Onze hele planning naar de haaien en dus op zoek naar wat anders voor tussen de middag. Niet ver daar vandaan was een fastfoodsteegje met keuze uit divers voedsel. Onze keuze is gevallen op een burger van Zing, een keten met meerdere verkooppunten in de stad. Lekker broodje!! Na een kleine tussenstop op de kamer op naar de volgende eetattractie, het Strudel House. Wat we daar gingen doen was wel duidelijk lijkt mij, maar helaas moesten we ook hier een teleurstelling incasseren. Deze was wel open, maar vanwege een grote groep was er geen plaats meer voor ons. Zakt je de moed toch wel in de schoenen, dus maar weer wat rondgehangen. Tijd tikte al weer snel door, dus maar op weg naar onze laatste halte, Restaurant Paprika. We moesten er wel een tijdje voor reizen en in dit geval hebben we dat gedaan met de trolleybus. Ben trouwens blij, dat ik hier zelf niet hoef te rijden, want ik zou volgens mij helemaal gestoord worden van al die trams en bussen, die kriskras over de kruispunten denderen. Restaurant Paprika was aangeduid als aanrader en dat bleek ook wel, want het was voor het gehele jaar al volgeboekt. GVD en zo bleef er eigenlijk helemaal niets heel van onze uitgestippelde culinaire trip. Ja, wat gaan we dan eten? We zijn uitgekomen bij een Argentijns Steakhouse La Pampa, wat duurder, dus de Rib-eye werd ook een rib uit mijn lijf. Ach ja de afsluiter en het eten was voortreffelijk. Zelfs Marja had de juiste keuze gemaakt. Morgen zit het er al weer op. Holnapig!

ontbijtzaal

1. Hennie en Jaap:
    Fijne terug reis
  2. Zeijlemaker:
    Goede reis terug!
  3. Zeijlemaker:
    30 december 2016
    Aan de bezochte restaurants kun je goed zien hoe de eetcultuur snel aan het globaliseren is.
    Nergens goulash gegeten of Tokaj-witte wijn gedronken? Maakt niet uit, het was een mooie kerstreis voor jullie als geroutineerde grote-steden-hoppers!! Benieuwd naar de volgende...