Dag 5+6: Sibenik, Kroatië

31 juli 2019 - Sibenik, Kroatië

Dag 5 en 6 (30 en 31 juli)

Ons verblijf in Pag zat er na 2 nachten al weer op. Nu op weg naar het wat zuidelijker gelegen Šibenik. In principe maar anderhalf uur rijden, maar dat is het bij ons nooit en al helemaal niet toen we toeristisch bij Pag vandaan gingen. Alles voor de vogels haha. Iedereen gaat linksom het water heen, wij dus niet en bijna niemand met ons. Snap ik wel, het was niet de meest lekkere weg om te rijden (hobbel de bobbel) en ook nog eens dwars door een vuilnisbelt heen. Klinkt ranzig, was ook gedeeltelijk ranzig, maar er zijn daar wel behoorlijk wat vogels gespot. De bijeneter, de hop, klauwieren en steltlopers zijn op de plaat vastgelegd. Iets later dan gepland kwamen we aan in ons Family Apartman en wow wat voor een huis. Ik weet, we hebben het zelf uitgezocht, maar toch ben je dan weer blij dat het ook is wat je ervan verwacht. Alles lekker ruim en koel, bank waar je op kunt hangen, tafel waar je je blog kunt typen en een terras waar we heerlijk kunnen zitten. Tenminste als we niet worden opgevreten door die muggen. Klote beesten, het was in Pag zo, dat is hier zo en zal op de andere plaatsen niet anders zijn. Van de Kroaten hebben na een paar dagen nog niet echt een goed beeld, maar ze zijn in ieder geval niet te verstaan en ze scheuren als gekken. Halen ook in op de meest domme plaatsen. In de winkel zijn ze niet allemaal snel, achterlijke mens. De dame voor ons bij de kassa deed zo ongelooflijk langzaam bij het oppakken, inpakken, aanpakken, wegstoppen van haar bon dat zelfs de caissière zich eraan stoorde. Wilde haar wel een schop onder de reet geven, bah. Zonde van mijn kostbare vakantieminuten. We staan 4 nachten in Šibenik, dus genoeg tijd om de omgeving te verkennen. Dit hebben we de eerste 2 dagen dan ook meer dan gedaan. We zijn het National Park Krka in geweest, niet officieel (moet nog), maar gewoon effe op de verkennende toer. Het is hier een en al water en dat trekt toeristen aan, dus als mieren wemelt het ervan. Roški Slap in dit Park is ook zoiets, megaveel volk en je kunt (moet) daar via een brug over het water heen. Maar 1 rijbaan, dus aan beide kanten hebben ze, best ver uit elkaar een stoplicht met een tijdvermelding hoe lang het gaat duren. Voel je je net Max 3,2,1 go. Nee dus. Net toen ik de brug op zou rijden, tegenliggers. What the f*ck! Wat blijkt nu, zitten er tussen die beide stoplichten gewoon parkeerplaatsen. Hoe dom kun je zijn? De mensen die daarvan vertrekken gooien telkens die stoplichten in de war. In Dubrava hebben we een bezoek gebracht aan Sokolarski Raptor Centre, een valkerij/opvang voor roofvogels. Heel kleinschalig en de bejaarde eigenaar heeft ons en nog een aantal anderen een demonstratie gegeven in het Engels. Het merendeel was wel te verstaan, maar een gedeelte ook abacadabra. Hij deed het heel erg leuk, met veel interactie alleen met 1 ongelooflijke tik. Darling hier, darling daar. My little darling, je werd er helemaal gestoord van, maar hij was zich van geen kwaad bewust. Of toch? Wel met alle vrouwen op de foto geweest😊Zoals in vele vakanties van ons zijn we ook nu met de auto naar de garage geweest. Er branden lampjes die niet horen te branden en dat is niet goed. Bij de Opel zijn we geholpen door een tandloze versnellingsbak, maar we moeten nog een keer terugkomen om de auto uit te laten lezen en eventueel te repareren. Mogen onze Slowaakse vrienden mooi betalen. Van al dat rijden in deze hitte krijg je uiteraard honger en zin om te zwemmen. Dinsdag hebben we alleen maar even kortstondig gezwommen in Raslina, maar vandaag wat uitgebreider in Zaton. Een prachtig mooi plaatsje in een baai, waar je met de auto op een gegeven moment ook niet verder kunt. Langs die weg staan dus diverse auto’s geparkeerd en sommige zo lekker egocentrisch, dat anderen nog meer zweetdruppels produceren om er langs te kunnen. Voordat we daar gingen zwemmen/snorkelen hebben eerst lekker geluncht in de haven. Wow wat een vakantiegevoel!! Lekker eten, prachtig uitzicht wie doet je wat? Aan de overkant zagen we een man in de struiken plassen. Op zich al vreemd in een toeristisch gebied, aan de doorgangsweg, maar er lopen nou eenmaal vreemde vogels rond. Die beste man bleek daar gewoon naast te wonen. Moet je toch wel een verdomde hekel aan je buren hebben lijkt mij. Zie me in gedachte al over de omheining zeiken….. Als afsluiter van deze dag zijn we nog naar het centrum van Šibenik geweest. Ook hier hebben ze een kathedraal (Katedrala sv. Jakova). Hoeven we niet in, maar een fotootje is altijd wel leuk. En ja hoor daar zijn ze weer, de paraplu’s als zonnescherm bij de vele reislustige Aziaten, ook daar dus. Waar ze allemaal foto’s van gemaakt hebben weet ik niet, maar ze richten overal en nergens op. Blijft lachen. Na een ijsje te hebben gehad moesten we ook wel lachen om een oude vrouw die zat te vissen in de haven zonder hengel. Draadje, haakje, aas en meer heb je ook niet nodig. Ze had warempel ook al wat gevangen. De hele dag met onze koppen in de zon zorgt voor de nodige verkleuring (niet altijd bruin) en maakt je ook zo duf als een konijn. Lahko noč in se vidimo jutri.

1. Hennie en Jaap:
    Hoi Ino Marja Marc
    Jullie vakantie is nooit saai ,geweldig jullie beleven altijd wel wat ,kijk nu al weer uit naar het volgende verhaal veel plezier😘😎
  2. HA:
    Hallo MIM,

We lezen jullie blog met plezier, Pa & Ma
  3. Hans Bakker:
    1 augustus 2019
    Weer genoeg meegemaakt😜. En een maar vast aan de geweldige rijstijl, want in Hongarije kunnen ze er ook wat van🙈. En ja de inwoners zelf hebben bijna tot nooit haast en alleen met autorijden dus😜. Maar de mooie omgeving en vogels maakt vast veel goed. Nog heel veel plezier en ik hoop dat de auto heel blijft😇🥰
  4. Zeijlemaker:
    Nog veel plezier!
    Want dat hebben jullie wel!