Zondag 2 augustus

3 augustus 2020 - Nieuwland, Nederland

Vanochtend lekker rustig aan gedaan. Het is per slot van rekening zondag, vakantie en geen kerkverplichting. Om de middag maar goed in te zetten hadden we besloten om ergens te gaan lunchen. Om daarna een korte wandeling te doen in Zouweboezem, uiteraard wederom een natuurgebied. Volgens internet de mooiste van de Vijfheerenlanden, maar wellicht ook wel de enige. Via allerlei weggetjes binnendoor reden we op een gegeven moment door Meerkerk en daar zagen een leuk terrasje. Bar eetcafe De Gouden Leeuw, beetje apart gelegen in een bocht, maar volgens mij vooral in trek bij fietsers en motorrijders, want die zullen daar wel langs komen tijdens een route. Lunch was heerlijk en met een goed gevulde maag zijn we toeristisch op pad gegaan naar Zouweboezem. Ook weer zoiets geks. Sinds begin 2019 valt dit natuurgebied onder Utrecht, maar wordt nog steeds beheerd en onderhouden door de Stichting Zuid Hollands Landschap. Zolang zij de kosten hiervoor betalen zal Utrecht niet sputteren denk ik. Zal mij een reet roesten, wij hebben langs en door uitgestrekte rietvelden (de boezem) een leuke wandeling gedaan. Wel een beetje heel veel riet, maar aan het eind ook nog een mooi lang stuk langs de appels, peren en pruimen. Dit tochtje was in ieder geval beter dan die van gisteravond. Toen zijn we naar het grootste wiel van Nederland geweest, het Wiel van Bassa (bij Schoonrewoerd). Dit is dus niet een wiel om mee te rijden, maar een bak water. Een binnendijkse poel, ooit overgebleven na een overstroming. Klinkt allemaal reuze interessant, zelfs de naam De Groene Kikkerroute. Bleek gewoon een wandeling over de weg om die plas heen, waarbij alleen letterlijk de laatste paar honderd meter leuk waren. Zo'n wiel was trouwens onderdeel van Marc zijn studie (met tentamenvragen). Moet wel zeggen, dat ook hier wel hele mooie huisjes stonden. Sowieso in de gehele omgeving staan er wel genoeg aardige optrekjes. Even lekker dromen: tuintje aan het water, vishengeltje……….. Tot morgen.