Donderdag 12 augustus 2021 - Fietstocht Doetichem eo

12 augustus 2021 - Lochem, Nederland

De vooruitzichten voor vandaag bleken ook goed te zijn, dus we hebben nog een laatste poging gewaagd om ergens fietsen te huren. Een gewone e-bike was het probleem niet, maar i.v.m. Luna wilden we ook graag een e-bakfiets. Daar zijn er natuurlijk maar een paar van en de één doet het voor de hond en een ander propt z’n kinderen erin. Wonder boven wonder had de club E-Bike Gelderland in Doetinchem nog een e-bakfiets vrij, maar hoe is het mogelijk geen enkele andere fiets. Met nog twaalf fietsenzaken in Doetinchem was twee andere fietsen huren een eitje. Bij de dichtstbijzijnde gereserveerd en rond het middaguur zijn we begonnen aan onze reis. Marja had een route Langs De Oude IJssel opgezocht, maar voordat we bij het startpunt waren hadden we er al een paar kilometer op zitten. De route bracht ons door de plaatsjes Laag Keppel, Hummelo en Drempt, maar ook langs het water en door de binnenstad van Doesburg. Bij de jachthaven van Doesburg dacht ik “dat ziet er leuk uit” , totdat we wat verder fietsten. Een paar campingplaatsen, toen ineens nog meer caravans en tenten met zo waar een strandje. De Zwarte Schaar heet deze camping. Hutje mutje, zien en gezien worden, geen privacy en de gasten pontificaal showend met hun tatoeages en/of dikke pens. De plek voor het karakteristieke tokkievolk. Brrrr. In de auto was het ons ook al opgevallen, maar het is in deze regio zo’n ongelooflijk grijs dakduifgehalte. Ik wil niet spreken van een plaag, want je hebt over het algemeen weinig last van ze, maar het waren er wel heel erg veel. Aan de kade van Doesburg zat een eetgelegenheid waar wij eigenlijk dwars doorheen fietsten waar je waarschijnlijk alleen mocht gaan zitten op vertoon van je 65+ kaart. Luna heeft zich uitstekend gedragen in haar mand op wielen. Toen we onze eigen “Parijs Roubaix” reden op de kasseien in de drukke binnenstad van Doesburg was madam, hangend over de voorste rand, de koningin en blikvanger. In Hummelo (ontstaan van band Normaal) hebben we bij het oeroude De Gouden Karper iets gedronken. Dit pand werd al in 1642 gebruikt voor horeca. Zat voor de ouderdom nog wel aardig in de verf. De fietsroutes werken ook hier volgens het knooppuntensysteem, dus je volgt de nummers behorend bij jouw route. Helaas niet lekker makkelijk nummers op volgorde, maar van zes naar zesendertig zou zo maar kunnen. De fietspaden waren ook niet overal heel breed en dan Marja met haar bakfiets, dat gaf soms nog wel eens paniekerige blikken van tegemoetkomend verkeer. Één vrouw ging al foeterend op het zandpad ernaast fietsen, raar mens. In totaal hebben we veertig kilometer gefietst en ik moet zeggen, dat ik op een gegeven moment wel het idee had, dat de punt van mijn zadel omhoog stond en er al een eind in zat. Jemig de pemig! Dan weet je niet meer hoe je zitten moet en ja ik heb veel vlees, maar blijkbaar geen zitvlees. Als afsluiter van de dag en van de vakantie hebben we het avondeten genuttigd bij het wel bekende De Luifel in Ruurlo. De eerdere lunch en de koffie met het gebak waren beter. Voor het toetje hebben we de ijsboerderij ook nog een keer aangedaan. Morgen alle rotzooi bij elkaar graaien en dan zit het er op. Tot morgen.

Fietsen langs de oude IJsselFietsen door Doesburg

1. Hennie en Jaap:
    14 augustus 2021
    Wij hebben wel eens een Nachtje geslapen in De gouden Karper Hummelo , dan zit de vakantie er zo maar op dank je wel voor de heerlijke verhalen 😘
  2. Zeijlemaker:
    14 augustus 2021
    Nog even geduld en jij kunt je 65+ kaart ook aanvragen. Gaat sneller dan je denkt!
    Maar, als je maar een geslaagde gezellige vakantie hebt gehad.