Woensdag 11 augustus - Zutphen

11 augustus 2021 - Lochem, Nederland

We werden er haast emotioneel van, we hebben zo waar een mooie zonnige stabiele dag mogen begroeten. Dus op naar Hanzestad Zutphen, gelegen aan de IJssel. Ze noemen het hier ook wel torenstad en dat hebben we gezien. In het centrum is geen modern optrekje te vinden, alleen authentieke panden en sommige dus nog met een toren. De torenspitsen vormen ook de skyline van de stad. We hebben maar liefst 400 rijksmonumenten en 500 gemeentelijke monumenten geteld. Nee geintje, een bezoek aan een stadje is prima, maar in hoofdlijnen de bezienswaardigheden is meer dan genoeg. Moet wel zeggen, dat het centrum wel mooi en ook heel gezellig is met veel terrassen. Op die van Grand Café Pierrot hebben wij voor ons vergelijkend warenonderzoek voor de verandering maar weer geluncht. Na deze maagvulling hadden we het idee om een tochtje te gaan doen met de fluisterboot, maar dat hadden we blijkbaar iets eerder moeten boeken, want het was vol. Snap ik ook wel, want als het eindelijk een keer mooi weer is, dan moet je erbij wezen. Fiets huren was ook al niet meer mogelijk, dus toen zijn we als alternatief maar gaan wandelen. Marc heeft een route van Staatsbosbeheer uitgezocht in natuurreservaat Hagenbeek te Barchem. Dit ligt tussen Lochem en Borculo in. Het was een wandeling door een oud cultuurlandschap met veel weilanden. Hier zouden dan graslanden vol orchideeën moeten zijn, met nadruk op zouden. Zal wellicht aan mij hebben gelegen, maar ik heb die bloemen niet gezien. Er vlogen daar wel veel roofvogels, maar vind je het gek met al die Jerry’s die daar rondlopen. Was een leuk en zweterig rondje van 4 kilometer. Als beloning voor deze inspanning vonden we, dat we wel een ijsje hadden verdiend. Op naar Borculo, naar ijsboerderij ’t Dommerholt. Onderweg kwamen we een oude jogger tegen. Petje af voor deze man op zeer respectabele leeftijd, maar de manier waarop hij liep was wel heel erg grappig. Voor de kenners, hij leek wel heel erg op een personage uit de serie Walking Dead, een echte zombie. Eenmaal aangekomen bij onze ijsboerderij, bleek het daar wel aardig druk te zijn. Een daalders plekje, met naar het schijnt ook nog een heleboel nevenactiviteiten zoals organisatie bedrijfsuitjes, indoor midgetgolf etc. Desalniettemin blijft de hoofdmoot: IJS en dat was me toch een partijtje lekker. Ik heb dan weliswaar softijs gehad, maar je kunt daar dus kiezen uit wel 50 soorten schepijs. De rijen waren lang, maar wat wil je ook met al die niet-kunnen-kiezende kopers. Na deze versnapering zat de middag er al weer bijna op.  Onderweg naar ons verblijf vroegen wij ons af waarom er zoveel plaatsnamen zijn met loo of lo op het eind. Als we puzzelen dan is “loo” meestal het antwoord op “bos”, maar hoho niet zomaar een bos. Het gaat namelijk wel om een open loofbosstructuur, waarin de mens zijn bestaan vond. Dus eigenlijk een open plek in het bos, maar als ze daar om vragen bij een puzzel is het meestal niet loo of lo. Ruurlo, Groenlo, Hengelo, Haarlo, Borculo ze horen daar allemaal bij. Tot morgen.

Wijnhuistoren ZutphenFluitsterbootje ZutphenWandelen Hagenbeek