Maandag 9 augustus 2021 - Langs de IJssel

9 augustus 2021 - Lochem, Nederland

Hier starten we de laatste week alweer, dus maar even een plan de campagne gemaakt met wat we hier allemaal nog willen gaan doen. Vandaag een bezoek aan Eefde, nog nooit van gehoord. Efdé ken ik wel, maar die wonen in Drachten. Eefde blijkt dus bekend te staan om het sluizencomplex, in de volksmond bekend als Sluis Eefde. Heel lang was het één sluis, maar sinds begin 2020 is er ook een tweede geopend. Officieel heten ze nu dan ook de Zuidersluis en de Noordersluis. Dit complex zorgt dus voor een goede verbinding tussen het hogere Twentekanaal en de lager gelegen IJssel. Boten en schepen gaan dan in zo’n schutkolk en zullen, afhankelijk van welke kant ze opgaan, omhoog of omlaag gaan. Leuk om naar te kijken, maar na een paar boten heb je ook wel weer gezien. Marc heeft ons hierna getrakteerd op een lunch bij De Kribbe in Wilp langs de IJssel. In een godverlaten omgeving, maar wel gelegen aan een fietsroute, dus veel fietsvolk. We hadden het eten net achter de kiezen, toen het uiteraard weer begon te plenzen. Nog een heel stuk langs de IJssel gereden en dan kan het ook zomaar gebeuren, dat je niet verder kunt. Overstekende koeien, tenminste dat was de bedoeling. De meesten waren niet zo vervelend, behalve nummer 6665. Alles dus aan de andere kant, behalve deze dwarsbongel. Neem aan dat de boeren vader en zoon waren, maar aan de laatste had je ook niet zo heel veel. Je gaat er natuurlijk ook niet effe voor staan. Papa deed nog een poging om eraan te gaan hangen, maar belande in de blubberbende. Zaten er nog even aan te denken om onze Dr.Poll naar voren te schuiven, maar ze lieten ‘m staan. Zal wel snel een biefstukje worden…… Na nog een korte stop in Westervoort bij het monument Oversteek naar de Bevrijding (hier gingen de geallieerden De IJssel over voor de bevrijding van Arnhem en West Nederland) hebben we ons het laatste stuk verbaast over de vele landgoederen je daar tegenkomt. Megagrote terreinen met landhuizen, bossen en weilanden. We hebben ons wel vermaakt vanmiddag. Tot morgen.

Sluis EefdeLunchoverstekende koeienOoievaarsMomument bij IJssel

1. Hennie en Jaap:
    11 augustus 2021
    Die lunch zag er heerlijk uit mmm wij zijn nog een paar dagen met de boot fijne dag😎☀️Hopelijk zonder plensbui
  2. Zeijlemaker:
    12 augustus 2021
    Je kunt in Eefde in ieder geval wel lekker lunchen , op de foto te zien.
    Onthoud je Eefde vast wel.