Donderdag 30 juli

31 juli 2020 - Tynaarlo, Nederland

Net als elke andere ochtend alhier, ben ik ook vandaag na het openen van mijn ogen eigenlijk direct gaan vissen. Ben ik verder ook niemand tot last. Marc zijn slaapplek was de bedstee in de kamer, dus die zou er dan het meeste last van hebben. Schoonpa en ma blijken ook niet de echte uitslapers te zijn, dus ons huis kwam meestal niet al te laat tot leven. Het viswater was vanmorgen groen. Verkeerde windrichting wellicht, maar het voelde toch wel of ik probeerde de rookworst uit de erwtensoep te hengelen. Ook voor vandaag nog een activiteit moeten bedenken en natuurgebied Fochteloërveen is het geworden. Een vogeluitje tussen een lunch en een barbecue in, geen verkeerd vooruitzicht. Onderweg naar het gebied toe hebben we geluncht bij cafe Hingstman in Zeijen. Mooi gelegen, simpel eten, lekker eten, betaalbaar eten wie doet je wat. Fochteloërveen was wel een gebied waar onze vogelaars (en ook niet-vogelaars) al meerdere malen zijn geweest. Vanaf Drachten is het ook wel te rijden, kun je nagaan hoe dicht we bij huis zaten. Achteraf is een huisje in Tynaarloo ook geen verstandige keuze geweest, gewoon simpelweg te dichtbij. Het “zijn we al geweest” heeft te vaak geklonken. Via de website waarnemingen.nl kan er precies worden bekeken wat, wanneer en waar er een vogel is gespot. Hier zou dus een slangenarend zijn gesignaleerd, maar wij hebben ‘m niet gezien. De boomvalk en een grauwe klauwier waren de meest opvallende scores deze middag. Vogels hadden we waarschijnlijk graag wat meer willen zien en de horzels wat minder. Die klote beesten vlogen de auto in en, als ze het hadden gered, er weer uit. Iedereen zat maar te meppen. Voor het barbecuevlees zijn we uitgekomen bij slagerij de Vries uit Zuidlaren. Kon niet missen met zo’n naam, dus dit moest wel goed zijn. Verschil met de vorige keer hebben we uiteraard geproefd en het was weer eens heerlijk en ook heerlijk weer. Op deze laatste avond ook het laatste kaartpotje. Na in het begin van de vakantie behoorlijk resoluut aan de kant te zijn gezet, hebben de “Nijboer oudjes” in de 2e set leuk meegedaan. Eindstand 6-1 7-6 voor familie de Vries. Tot morgen.

FochteloërveenZwemmenBoomvalk