Dag 19: Maandag 8 augustus 2022

8 augustus 2022 - Trøgstad, Noorwegen

We kruipen weer langzaam naar het einde van onze vakantie. Ook op deze camping moesten we het toilet legen in dezelfde put als het grijze afvalwater. Blijft raar, want alles blijft logischerwijs op dat rooster liggen, ranzig. Het was zo waar mooi weer en wat gaan wij doen, Oslo bekijken. Voordat we daar naartoe reden zijn we eerst nog op zoek geweest naar walrus Freya, wellicht kennen jullie haar nog. Nou, de enige walrussen, die wij hebben gezien, die liepen op straat, maar Freya zat daar niet bij. Wel jammer trouwens. Hoe dichter we bij Oslo kwamen hoe drukker, maar ook hoe smeriger het werd. Speciale rijstrook voor elektrische auto's en toen we eenmaal door de stad hadden gelopen wisten we meteen waarom. Je ziet daar ongelooflijk veel Tesla's, Porsches en andere luxe auto's rijden, waarvan velen dus elektrisch. Om de camper kwijt te kunnen in het centrum was nogal een hele opgave, eigenlijk gewoon een drama. Blijkbaar willen ze die dingen daar niet hebben, dus we zijn uitgekomen gewoon ergens in een straat. Voor de deur bij Beppe, die meteen haar hoofd schudde en haar raamschermen wat ophoog trok, alsof we bij haar in de tuin gingen zitten ofzo. Desalniettemin moesten we toch nog wel een aardig stukje lopen met de garantie, dat we de omgekeerde richting ook weer moesten bewandelen. Eerst zijn we naar het Frognerpark geweest. Dit grootste park van Oslo beslaat maar liefst 45 hectare en bestaat uit waterpartijen, veel groen en een enorme beeldencollectie. Het is de grootste beeldenpark van de wereld gemaakt door 1 kunstenaar en wel Gustav Vigeland. Weet niet wat voor gedachte deze man heeft gehad, maar er staan meer dan 200 beelden op ware grootte van naakte mannen, vrouwen en kinderen. In allerlei poses, waarbij je dan denkt: "Oke dan" en dat voor deze tijd. Uiteraard was half Azië ook weer aanwezig, maar die maken werkelijk waar overal foto's van. Het Koninklijke Paleis zag er ook wel aardig uit. Er liepen een aantal wachten leuke toeristische dingetjes te doen, maar het was lang niet zo stijf als in Engeland. Geloof, dat de huidige Noorse koning er ook daadwerkelijk woont, maar geen idee of hij thuis was. Oslo is onmogelijk allemaal te belopen, dus we zijn ook een beetje aan die kant gebleven. We wisten, dat het ons een paar ribben zou kosten, maar toch hebben we op een terrasje gezeten. Biertje Marc € 11,00 ach ja.....Het teruglopen was zeer vermoeiend en dan heb je ook geen oog meer voor alle mooie kleurrijke gebouwen, die daar staan. Luna hebben we ook voort moeten slepen. Marja zat met haar rug en ik met mijn voet, dus Marc heeft ook voortdurend het idee, dat hij vrijwilliger is bij Stichting Zonnebloem. Na onze veldslag zijn we gauw op zoek gegaan naar een camping. Onderweg waren er wegwerkzaamheden en daar stond me toch een pipo. Hijs iemand in een gele jas, zet er een helm op, geef hem zo'n opa Flodder spiegelei en laat hem het verkeer regelen, je lacht je dood. Uiteindelijk zijn we uitgekomen in Trøgstad, camping Olberg. Bij een boerderij, maar nog best wel uitgebreid. Uiteraard weer veel Nederlanders en ze hadden zelfs elandensafari, alleen helaas vol geboekt. "Ze zitten hier eigenlijk elke avond wel in de velden rondom de camping", dus wij met de camper op onze eigen safari in de omgeving. Alleen een hert gespot...... En toen werd het donker. Hejda!! Vis es imorgon!!