Dag 18: Zondag 7 augustus 2022

7 augustus 2022 - Hokksund, Noorwegen

We hebben wel even een tijdje nagedacht over het vervolg van onze route. Willen we naar Oslo? Of gaan we om Oslo heen? En zo ja hoe gaan we er dan omheen? Nou, na enig wikken en wegen toch maar besloten om een dag in Oslo door te brengen, we zijn er nou toch en we krijgen er misschien ook alleen maar spijt van als we het niet doen. Dus op naar Hokksund, op ongeveer een uurtje van Oslo. Overnachten we daar en dan hoeven we maandag nog maar een klein stukje. Het weer van vandaag kan ik weer kort in zijn, KUT. Marc en Marja zijn er onderweg, in de zeikregen, nog uit geweest om hun vogelhobby nog enige glans te geven, maar helaas. Ook nu waren de Noorse vogels hun nest niet uit te krijgen, maar ja wat wil je ook met dit weer. We kwamen ook door het plaatsje Morgedal. Het zei en zegt ons, en ook vele anderen waarschijnlijk, helemaal niets, maar het heeft hier in Noorwegen toch wel een historie. Het is een gehucht met 300 inwoners, maar staat bekend als 'de geboorteplaats van het skiën'. Grote bekende Noorse skipioniers, die wij niet kennen, zijn hier geboren. In deze plaats is zelfs 3x de vlam voor de Olympische Winterspelen ontstoken. Ook nu weer door tunnels en halverwege de langste stonden (wij nemen aan toeristen) doodleuk foto's te maken van de (mooie) blauwe verlichting. Midden in een tunnel, hoe sneu!! Voor de verandering ook maar weer naar een staafkerk geweest, nu de grootste van Noorwegen. 26 meter hoog, 20 meter lang en 16 meter breed. De hoekpalen (de staven) verwijzen naar de naam van de kerk. De mythe hier is, dat de kerk in 3 dagen is gebouwd, tuurlijk.....Sportief bezig zijn is wel iets wat de Noren blijkbaar graag doen. Fietsen, wandelen en langlaufen op skeelers (rolskiën). Kreeg al pijn in mijn poten als ik er naar keek, want echt vlak is het hier niet. Hokksund Camping is nou niet bepaald, de camping waar wij van houden, maar zoveel zit hier nou ook weer niet. Een grote ik-loop-in-mijn-badjascamping en een pokke eind lopen naar het sanitair. Overigens wel een heel groot hok en van alle gemakken voorzien, zelfs een heuse regendouche. En superschoon. Bij de ingang moet je van die blauwe schoenhoesjes aan je voeten doen.... Blijkbaar ook een camping waar je moet poetsen, want al die Noren staan hier auto's en campers schoon te maken. Wellicht moeten we die van ons er naast zetten. Met een trots roodwit hart gaan we vanavond heerlijk slapen :) Hejda!! Vis es imorgon!!

1. Hans Bakker:
    8 augustus 2022
    Jammer dat jullie het zo slecht met het weer treffen, maar aan de weersverwachting te zien worden de temperaturen toch niet verkeerd en hopelijk dan voor jullie met het ☀️🌞 erbij. Veel plezier in Oslo en groot gelijk dat jullie daar heengaan. Je bent nu immers in de buurt. En Marja en Marc zal voor jullie duimen, zodat er wat prachtige vogels op jullie pad komen 🦤🦜🦩🥰
  2. Hennie en Jaap:
    8 augustus 2022
    Jullie treffen het niet met het weer jammer ,heb je ook een badjas mee ,anders val je op 🤗