Dag 17: Zaterdag 6 augustus 2022

6 augustus 2022 - Åmot, Noorwegen

Gisteren hebben we waarschijnlijk teveel gebeden voor het weer om te kunnen barbecueën, want er is me afgelopen nacht toch een water naar beneden gekomen. In Noorwegen geen watertekort, dus de kraan bleef maar open staan. Blijkbaar hebben we iets verkeerd gedaan. Om exact 10.00 uur zijn we weer vertrokken. Het was wederom een tocht langs water en door heel veel tunnels. Deze tunnels hebben ze hier in alle afmetingen, heel functioneel uiteraard, maar je ziet helemaal geen bal. Ze blijven ook maar doorgraven, want we hebben in de file gestaan (ja bergop). Het gesteente, wat ze eruit halen, pleuren ze gewoon in het water. Ook nu stond er weer een veerboot op ons te wachten enwel bij Gjerdmundshamn. Was maar een tochtje van 20 minuten. Bij de Låtefossen, een waterval hoe kan het ook anders, was het zo druk, dat parkeren niet mogelijk was. Op zich wel jammer, want deze Tweeling-waterval van 165 meter komt in 2 stromen naar beneden. Vanaf de brug, die er voor langs loopt en waar je sowieso over moet, konden we vanuit de auto wel foto's maken, maar wel met het risico om zeiknat te worden. Marja en Marc turen onderweg voortdurend of ze ook ergens vogels zien. De Nationale vogel in Noorwegen is de waterspreeuw (dipper), maar nog niet gesignaleerd. Hebben ze maar een andere gekozen, de Witte kwikstaart. Deze doet in ieder geval zijn best om op te vallen. Marc zou nog maar al te graag de giervalk en de taigagaai op de foto willen zetten, maar we hebben ze nog niet gespot. Ze schijnen er wel te moeten zitten, maar nu effe niet. Vandaag zijn we neergestreken in Åmot, toch al weer wat meer naar het oosten, oftewel de route naar huis. Groven camping is het geworden. Ruime plek met soort van uitzicht op dalletje op een gedeelte waar alleen campers mogen staan. Toiletgebouw dichtbij en net zoals eigenlijk bij alle campings in Noorwegen, betaald douchen en het rolletje onder de arm is niet nodig. Zo waar hebben we een wild beest gespot, een eekhoorn. Niet op de foto, maar het beestje alleen al te hebben gezien is al heel wat. Hejda!! Vis es imorgon!!

1. Zeijlemaker:
    7 augustus 2022
    Als het weer dan niet meewerkt, dan de inwendige mens maar versterken met een heerlijk uitziende hamburger.
    Verwarmt ook nog eens!
  2. Hennie en Jaap:
    7 augustus 2022
    Die hamburgers zien er wel aanlokkelijk uit mmm wel een leuk wild beest gespot 🤗