Dag 5 Zuid-Afrika

26 december 2012 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Dinsdag 25 december 2012; 1e kerstdag
Alweer vroeg wakker, deze keer niet erg, want we moeten om 5:45 uur!! verzamelen bij het hoofdgebouw voor een bush walk met Claude (de eigenaar). Marc zag vanaf onze veranda inderdaad een aantal zebra’s en een struisvogel lopen. Aangezien het nog een beetje schemerig was, zijn er geen foto’s. Claude vertelde ons van alles over de flora & fauna in dit privé game park. We zien 2 soorten spinnen (o.a. de kitespider; vorm van een kite en surft in de wind van boom naar boom) en diverse soorten bomen. Ook vertelde hij over termieten. Binnen in het termietennest is het zo’n 43⁰ Celsius. Om te voelen moesten we maar even onze hand in de ingang steken. Uiteraard werd Marja door zo’n termiet gebeten. De termietsoldaat hing in de muis van haar hand en liet niet los… Auwww!! Nu is ‘ie dood… Ondertussen nog geen wild beest gezien, wel allemaal sporen, maar verder niets. We zagen wel weer de Kingfisher. Verderop zag Marc een vervetaap. En dat was schijnbaar het teken, want al gauw zagen we een groep zebra’s met jong. De zebra’s lieten ons dicht in de buurt komen en we konden mooie foto’s maken.

Zebra

Claude had ondertussen verse giraffenpoep gezien en verderop zagen we inderdaad giraffen. Wat zijn ze groot. Ook hier konden we dichtbij in de buurt komen.

GiraffeMarc met giraffe

Vervolgens zagen we wrattenzwijnen, een paartje common elanden en een Afrikaanse buffel. Toen we de laatste zagen, moesten we een ander pad kiezen, want ze zijn niet te vertrouwen aldus Claude. Marc heeft nog een mooie foto gemaakt van een yellow-billed hornbill of bananabird, ook wel bekend als Zazoe van de Lionking. Om 8:00 uur waren we weer terug bij het hoofdgebouw. Marc en Marja gingen ontbijten en Ino ging terug naar de boomhut, want hij is nog steeds niet fit. Na het overheerlijke ontbijt met vers fruit en chocolade muffins lopen we terug naar de boomhut. De temperatuur schiet ondertussen omhoog. Het is heet in Zuid-Afrika. De rest van de ochtend hangen we wat in de boomhut. Vanaf de veranda zien we weer common elanden. Begin van de middag gaan M&M zwemmen in het zwembad. Een beetje pislauw water, maar wel lekker verkoelend. Om 15.00 uur werden we verwacht voor een high tea als voorloper op de game drive. Fruit, taart, quiche en uiteraard (rooibos)thee werden geserveerd.

Game drive

Om 15.30 uur waren de rangers Hugo en Gail al gearriveerd. Samen met een ander Nederlands gezin uit Den Haag en 2 Belgen hebben we een geweldige safari gehad. Marc zat achterin met de andere 2 kinderen Sterre en Pim, Ino daarvoor naast de ouders Michel en Gaby. Marja zat naast de Belgen en schuin achter de chauffeur Hugo. Gail zat op een speciale stoel voorop de auto, zodat hij goed sporen kon zoeken en eveneens snel dieren kon spotten. Uiteraard is het de bedoeling om de Big Five te spotten, maar dat is nooit met zekerheid te zeggen. De rangers staan voortdurend in contact met elkaar om de plekken door te geven waar ze zijn gespot. Zo zijn we bijna op de koffie geweest bij de leeuwen. De auto stond er slechts een paar meter vandaan en die beesten verroerden geen vin. Echt indrukwekkend, zo dichtbij. Hugo vertelde al, dat zodra iemand van ons zou uitstappen, de aanval zou worden geopend. Er lag ook een karkas van een zebra, dus pffff ze hadden de buik ook al vol. Als er karkassen liggen, zijn er uiteraard ook jawel aasgieren. Ze zaten mooi in de boom te wachten.

LeeuwGame drive met leeuw

Een groep olifanten stond op een paar meter van ons een half bos te slopen, terwijl we bij een watertje zijn geweest waar heel erg veel waterbuffels waren.

OlifantenBuffel

Ongelooflijk veel. Hugo was banger voor de buffel dan de leeuw. Tussendoor hebben we nog diverse andere dieren gezien zoals de antilope, waterbok en diverse mooie vogels, maar de mannen hadden hun zinnen gezet op de neushoorn. Het was inmiddels al donker aan het worden, ze waren de wanhoop al haast nabij toen ze ineens voor ons stonden. Moeder met kind. De gamedrive heeft al met al 4 uur geduurd en een boel dieren (en dus foto’s) opgeleverd. Bij terugkomst heeft Ino zich weer teruggetrokken onder het mom van, dat hij beter het eten kan missen dan de activiteiten.  Het Kerstdiner hebben M&M samen met het gezin uit Den Haag genuttigd.

Onze boomhut