Dag 4 Zuid-Afrika

25 december 2012 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Maandag 24 december 2012
We zijn al vroeg wakker. Ino heeft last van griepverschijnselen. Waarschijnlijk door de airco in de auto. Na een paar foto’s gemaakt te hebben van een gekko in onze kamer, gaan we ontbijten. Ook hier kun je op bestelling omelet, roerei of gekookt ei krijgen. Heerlijk. Om 9 uur rijden we via het hobbel de bobbel zandpad richting Graskop. Onderweg komen we vele bananenplantage tegen. In Graskop doen we boodschappen voor de kerst. (We zijn hier een stuk minder geld kwijt als bij de AH…) We kopen een koelbox en slaan veel drinken in. Ook wat fruit en koekjes. De kerst kan wat ons betreft beginnen. Harrie´s Pancakes is een begrip in Zuid-Afrika dus we besluiten hier een vroege lunch te nemen met heerlijk pannenkoeken. Marc en Marja een zoete pannenkoek en Ino een hartige. Mmmm.

Heerlijke milkshakeHarrie's pancakes

We vervolgen onze weg via de Panoramaroute door de Blyde River Canyon. Deze grote vallei is een plek waarvoor brochures en reisgidsen niet genoeg originele bijvoeglijke naamwoorden kunnen bedenken om de indrukwekkende berggezichten en magnifieke panorama’s te kunnen beschrijven. De Blyde River Canyon is een van de meest spectaculaire ravijnen in Afrika. We beginnen de route met God’s Window. Supertoeristisch en voor ons niet zo spectaculair als verwacht, maar we hebben het nu ook vanuit “Zijn” perspectief gezien… We vervolgen onze route en zien het eerste “wilde” dier: een baboon (baviaan). Helaas nog geen foto. We komen langs een viewpoint met mooie rotsformaties langs rivier de Treur.

Blyde river canyonViewpointRivier de Treur

Ook brengen we een bezoek aan Bourke’s Luke Potholes. Hier ontmoeten de rivieren Blyde en Treur elkaar. Watererosie heeft hier een opmerkelijk geologisch fenomeen gevormd. Door het kolkende water heeft het bijzondere gaten in de rotsen geslepen. Wij vonden dit erg bijzonder. Je kijkt vanaf een grote vlakte zo naar beneden het ravijn in, waar de rivieren en potholes zich bevinden. Op de grote vlakte was het enorm heet, we zijn zo wat geroosterd.

Bourke's Luke PotholesGeslepen rotsen

Na dit mooie natuurfenomeen bezoeken we ook de Tree Rondavals. Dit is een onvergetelijke uitzicht op drie grote rotsspiralen die lijken op Afrikaanse hutten die dezelfde vorm hebben en dus ook rondavals heten. We zijn nu in de buurt van Hoedspruit aangekomen en bevinden zich dicht bij Hippo Jessica. Dit nijlpaard is als baby tijdens een overstroming aangespoeld bij mensen die haar nu als huisdier hebben. Ze voeren haar en ze slaapt op een matras op de veranda met een dekentje over. Gezien Marja haar passie voor nijlpaarden, besluiten we een bezoekje aan Jessica te brengen. We moeten eerst 8 km off road rijden. We komen langs mango- en rubberplantages. We denken althans dat het rubberplantages zijn, omdat er reclameborden van condooms staan... Aangekomen kost het de nodige moeite om binnen te komen, omdat Jessica ontsnappen wil, maar met behulp van een appel lukt het toch. Hier voeren we haar zoete aardappel en geven haar een fles rooibos thee. Marja mag haar zelfs zoenen!!! Wow!!!!!!!

Jessica HippoLekkere rooibos tee

Helaas kunnen we niet al te lang blijven, want we moeten voor donker in de lodge zijn en moeten nog behoorlijk stukje rijden. We gaan eerst tanken en pinnen in Hoedspruit en rijden daarna naar het Guernsey Private Reserve Conservancy. Aangekomen bij de poort moeten we ons inschrijven, zodat men weet wie er in het park zijn. Ook hier moeten we off road rijden, ca. 15 km. Onderweg zien een luipaardschilpad, kingfisher (vogel), parelhoenders met jongen, struisvogel en kameleon. Marc heeft overal foto’s van. Zodra we aangekomen zijn bij de lodge kijken we onze ogen uit. Wat mooi. En als we later ons verblijf zien, weten we waarom we naar Zuid-Afrika wilden. Magnifiek! Een eenvoudige huis in een boom met een buiten douche en wc. De hut is gebouwd in een jackelberrytree en heet daarom Jackelberry. De takken groeien zelfs binnen in de hut. De veranda kijkt uit over een open veld met drinkplas. Volgens Ronnie (de kofferboy) kunnen we hier morgen zebra’s, giraffen, waterbokken, antilopen, gazellen, wrattenzwijnen, apen enz. spotten. Wij zijn benieuwd… Na de douche gaan we terug naar het hoofdgebouw voor het Christmas eve diner. Heerlijke Zuid-Afrikaanse gerechten opgesteld rond een kampvuur te samen met alle gasten. We zitten aan tafel met Kees en Lysbeth uit Roden. Zij volgen precies dezelfde route, maar lopen 1 dag op ons voor. Na het eten gaan we terug naar onze lodge om te slapen, want morgen wacht ons de bush walk, aanvang 5:45 uur…

SenegalijsvogelFamilie helmparelhoen