Dag 13: Dinsdag 2 augustus 2022

2 augustus 2022 - Lom, Noorwegen

Toen we gisteravond op bed gingen was het nog rustig en helder, maar vanmorgen was het miezerig, druilerig en zwaar bewolkt. Woester water in het meer, tja het beloofde weinig goeds. Rustig aan gedaan met vertrekken, want we hebben vakantie en zoals de afgelopen dagen, zal ook dit weer een korte toeristische route worden. Terwijl de regen steeds harder naar beneden kwam, reden we onder een lange wachtrij, a la Schiphol, van een skilift door. Nou, ze hadden van mij de haan kunnen naaien, maar ik was in dit hondenweer niet in zo’n ding gaan zitten en al helemaal niet voor € 55,00 per persoon. Vandaag op weg naar Lom, maar dan wel via de Gamle Strynefjellsvegen. Vroeger was dit de enige verbinding tussen Oost en West Noorwegen en deze gravelweg is 27 kilometer lang. Het bizarre weer paste helemaal bij de entourage waarin we reden. Smalle modderige wegen met inmiddels ook watervallen op de weg, alsof we nog niet genoeg van die dingen hadden gezien. Marc reed glibberend langs afgronden en de vering van de WoMo is behoorlijk getest door de immens veel aanwezige potholes. Hoe hoger we kwamen hoe beroerder het weer werd, zelfs natte sneeuw!! Het kwik kwam niet boven de 3 graden uit en we kregen steeds meer het idee, dat we op de Noordpool reden. Stijf langs de metershoge sneeuw- en ijskappen van de gletsjer Tystigbreen, zeer imposant. Alles bij elkaar leek het wel of we onderdeel waren van een winters schilderij, waarbij elk moment de ijsberen en pinguïns tevoorschijn konden komen. Een buitengewone koude, maar toch wel mooie belevenis zo midden in de zomer. Zo kwamen we aan in Lom, het plaatsje met de grootste staafkerk van Noorwegen, dus daar zijn we eerst maar naartoe gegaan. Twee vliegen in één klap. Foto’s maken van de kerk en tegelijkertijd even gluren bij de buren aan de overkant van het water, want daar lag de camping. Nordal turistsenter camping was eenvoudig, maar met alle faciliteiten en dichtbij het toch wel drukke centrum van Lom. Eigenlijk drukker dan we gewend zijn in die andere plaatsjes. Op loopafstand (weliswaar in de regen) was een pizzeria, dus daar ons avondeten maar opgehaald voor een schrikbarend bedrag. Alweer een rib minder. Hejda!! Vis es imorgon!!

1. Hennie en Jaap:
    3 augustus 2022
    Jemig geen lekker weer ,hier heel warm 🤨marc je bent een topper op glibberende wegen rijden brr
  2. Zeijlemaker:
    4 augustus 2022
    Hier kan het weer slecht zijn (nu juist niet), maar daar kan het erg slecht zijn.
    Maar ja, het ligt ook noordelijker dan Drachten!