Dag 14: Woensdag 3 augustus

3 augustus 2022 - Borgund, Noorwegen

Na wederom een goede nacht (bedden slapen prima), vandaag de route gereden van Lom naar Borgund. Voordat we vertrokken eerst ter ere van de 88e verjaardag van pa bij de bakker langs geweest. Waarschijnlijk hadden er heel veel mensen iets te vieren, want het was daar stervensdruk. Een lange stoet baande zich een weg langs de vitrines met allerlei lekkernijen zonder prijskaartje. Levensgevaarlijk natuurlijk en iedereen tuinde erin. Wij hebben o.a. 3 heerlijke gebakjes meegenomen á € 11,00 per stuk. Knettergek natuurlijk, maar ze waren wel lekker. Komende dagen maar wat rustig aan doen haha. Men mag in Nederland dan last hebben van de droogte, hier aan water geen gebrek. Water in de meren en fjorden, water uit de bergen, water uit de gletsjers en dan komt het ook nog eens met bakken tegelijk uit de hemel. We sturen het jullie kant op. De route van vandaag door Sognefjell noemen ze ook wel De Poort van de Jotunheimen, waarbij we het dak van Noorwegen (1434 meter) zijn gepasseerd. Ook nog eens de hoogste bergpas van Noord Europa. Net als gisteren ook nu weer schilderachtige plaatjes, alleen door de regen is de verf een beetje uitgelopen. Ook nu weer een barbaarse witte wereld en zelfs op die hoogte kom je kampeerders tegen. Sta je dan met je tentje vlakbij de sneeuw. Brrr. Net als op de overige wegen in Noorwegen ook hier genoeg uitzichtspunten, al moet je telkens goed in de gaten houden, dat we niet in een Fiat Panda rijden. We zijn helemaal langs de Lustrafjorden gereden, waarbij het water normaal alleen groen/blauw is, maar door de vele neerslag is daar bruin bijgekomen. Apart gezicht. We zagen nog een hele mooie regenboog, die een brug vormde van de ene naar de andere berg. Voor je er erg in hebt ben je al weer bij een ander fjord en wel Sognefjorden. Hier zijn we met de ferry van Mannhell  naar Fodnes gegaan. Korte overtocht van 20 minuten. Gedurende de gehele reis hadden we zicht op laag hangende wolken, maar tijdens het laatste gedeelte reden we er dwars doorheen. Op een gegeven moment ga je alles als wolk zien, maar het bleek, dat ze bij een bedrijf e.e.a. in de fik hadden gestoken. In Borgund hoefden we niet ver te zoeken voor een camping, want ze hebben er daar maar één. Ook hier, lijkt wel of een kerkentocht doen, wederom een staafkerk. Betalen voor een kerk gaan ze niet meemaken, dus het is bij foto's op afstand gebleven. De camping was nog eenvoudiger dan eenvoudig en het leek ook wel een beetje op een soort van wegrestaurant. Leuk plekje op een grasveld, bij een boom en een picknickbankje. Het is maar voor één nachtje. Hejda!! Vis es imorgon!!

1. Hans Bakker:
    4 augustus 2022
    Nou prijzen weten ze wel te vragen zeg, maar ja had je nou 11 euro neergelegd had je niks lekkers te eten gehad🤣. Vandaag maar op rantsoen 🤣. Geintje nog lekker genieten met elkaar, want de omgeving is prachtig. Zal het mooie weer 🌞 wel naar jullie toe sturen 🥰
  2. Zeijlemaker:
    4 augustus 2022
    Blij dat je niet met de tent daar op vakantie bent?
    Toch wer een hele mooie ervaring die je niet altijd meemaakt!