Dag 7: Woensdag 27 juli

27 juli 2022 - Beitostølen, Noorwegen

Ja ja ja het is mooi weer. Wat zeg ik, het is prachtig weer. Vandaag rijden we richting Jotunheimen, oftewel Thuisland van de Reuzen. Dat belooft nog wat. Een kort tochtje met heel veel te zien onderweg, waardoor we toch weer lang onderweg zijn. Ook nu weer mooie bergtoppen en prachtige waterpartijen en het mooie is dat we ze nu wolkloos konden aanschouwen. Zijn ook nog even langs geweest bij een staafkerk. Deze is geheel uit hout opgetrokken en komt voornamelijk voor in Scandinavië. Op een gegeven moment hadden we de keuze tol of geen tol. Uiteindelijk toch maar voor de tolroute gekozen en dat is de juiste beslissing geweest. Officieel is deze regio bekend als vogelgebied, maar blijkbaar zijn ook zij op vakantie. Onze fotograaf wordt er nog niet bijster enthousiast van. Om over deze weg te mogen rijden moesten we wel NOK 110 betalen, zeg maar € 11,00. Dat is bijna een euro per vogel, maar de uitzichten hebben veel vergoed. De boeren in Nederland bleken ook om Noorse hulp gevraagd te hebben. Berta 8 en Clara 4 en consorten hebben de weg een behoorlijke tijd geblokkeerd. Stapvoets met soms hier en daar een inhaalmanoeuvre hebben we de kudde achter ons kunnen laten. Gelukkig hebben we vakantie. Eigenlijk waren we op weg naar een camping in de buurt, maar we kwamen zoveel wildkampeerders tegen, waardoor we dachten waarom wij niet? De bobil (camper in het Noors) heeft alles. Water, stroom, wc ook als we niet op een camping staan. Mooi plekje uitgezocht aan het meer Vinstre. Hoewel de zon volop aanwezig was stond er toch nog wel een fris briesje en er waren genoeg muggen en horzels. Zul je natuurlijk altijd zien, zijn de faciliteiten er niet, krijg je ineens hoge nood. Pissen is geen probleem, maar de grote boodschap dan wel. Was nog veel te licht en als we nou helemaal alleen stonden….. Heb het nog lang geprobeerd weg te drukken, maar dan krijg jet het Noors benauwd en uiteindelijk toch maar het besluit genomen om het campertoilet te gebruiken. Gelukzalig momentje. Per slot van rekening is het ook mijn taak om deze telkens te legen. Het schijnt dat we een koude nacht tegemoet gaan. Hejda!! Vis es imorgon!!

1. Hennie en Jaap:
    28 juli 2022
    Haha alles op zijn tijd ,is toch heerlijk een toilet bij je te hebben ,met als nadeel ff legen op een camping ,de lucht alleen al succes 😘
  2. Zeijlemaker:
    28 juli 2022
    Daar wen je na een tijdje ook wel aan, denk ik.
    En, gemak dient de mens!