Dag 6 zomervakantie 2014

14 juli 2014 - Étréham, Frankrijk

Zondag 13 juli

We zijn vandaag begonnen in Arromanches-les-Bains voor de gelijknamige 360, een korte film over de gebeurtenissen op D-Day. In een ronde zaal kwamen rondom archiefbeelden, afkomstig van zo’n beetje alle deelnemende partijen, voorbij. In chronologische volgorde, met een heerlijk muziekje eronder en zo kunstig in elkaar gezet, dat je soms het gevoel had zelf midden in de oorlog te zitten. Hierna stond er voor de rest van de dag een ritje langs de kust op het programma. Via een heleboel plaatsen met sur Mer kwamen we langs de 3, door ons nog niet bezochte D-Day stranden Gold, Juno en Sword beach. Dit waren de stranden, die bestookt zijn door de Britten en de Canadezen. Ook nu uiteraard weer foto’s gemaakt van alle beelden, monumenten en andere kunstzinnige creaties. Langs de kustlijn staan overigens prachtige woningen, die ongetwijfeld een aardige duit moeten kosten, want ook hier is het uitzicht perfect. Na Sword Beach zijn we rechtsom weer terug gegaan met als eerste halte de Pegasus Bridge. De eerste geallieerden (Britten) in Frankrijk veroverden deze strategische brug. Vanwege scheepvaartkundige eisen staat het origineel van deze brug in een museum en een replica hangt boven het water. Bij deze brug hebben we een hapje gegeten, achteraf gezien een verkeerde beslissing. Het eten was niet echt lekker (zacht uitgedrukt) en historisch gezien hadden we naar de overbuurman gemoeten, want dat bleek het eerst bevrijde huis van Frankrijk te zijn. Ja achteraf hè………. Op weg naar de camping zijn we via Reviers gegaan, een van de 2 steden in Normandië met een Canadese begraafplaats. Ook hier weer witte grafstenen (kalk) met in dit geval een esdoornblad erop gegraveerd, het symbool van Canada. Dit symbool is zelfs op de parkeerplaats terug te vinden en het heeft nog wat ook. Na weer een dagje van enorme indrukken,  ’s avonds onze oosterburen de beste van de wereld zien worden. Een beetje jammer, daar hadden wij ook kunnen staan.

Pegasus brugCanadese begraafplaats

1. Pap & Mam:
    16 juli 2014
    Ziet er erg leuk en informatief uit. Nog veel plezier in La Drome.

Groetnis, Pa & Ma