Dag 1: Donderdag 20 juli

20 juli 2023 - Éclusier-Vaux, Frankrijk

Zomervakantie 2023 Viva La France

We hebben de afgelopen jaren wat uitstapjes gemaakt naar andere landen, maar dit jaar voor de verandering toch maar weer eens naar Frankrijk. Niet 26, 30 of 34, maar nu gaan we voor 17, 35, 60 en 80. Zijn niet de nummers op de kaart bij de Chinees en ook niet van de winnende getallen bij de bingo. Nee, deze getallen behoren bij de departementen, die wij voorheen vaak bezochten en dit jaar gaan bezoeken.

Vandaag om 9.15 uur vertrokken, maar het inpakken was nog wel een dingetje. Een dakkoffer gehuurd en als je dan ziet hoe snel dit tegenwoordig gemonteerd is, dan kijk ik met weemoed terug op al die jaren gepruts met dat ding. Niet alleen dit was veranderd, maar ook onze auto. Onze Crossland is qua opbergruimte net wat kleiner dan de Zafira en daar kom je pas achter als het inpakken begint. “Oh, toch maar die andere stoelen, deze zijn te lang”. Gaan we niet eens kamperen en toch is de auto stampvol. We hadden wel een bus mogen huren als je kijkt naar al die kampeerzooi, die achter is gebleven. Niet het geval, we gaan gewoon in huisjes.

De reis is zeer voorspoedig verlopen. Marc heeft de gehele reis gereden en uiteraard alleen bij Antwerpen was het weer een drama. Sowieso blijft België, met hun beroerde wegen, gewoon een verschrikkelijk land om doorheen te rijden. Hiervoor zou in de tijd reizen een uitkomst zijn. Op een parkeerplaats geweest, Aire Bois du Gard. Klinkt wel lekker en volgens ons nieuw aangelegd, maar Marc is naar een betaalde wc geweest. Vies, stinken en al tijden niet schoon gemaakt. Tja en waar betaal je dan voor? Wellicht moeten ze eens in de leer bij de Fransen.

Om kwart over 4 zijn we gearriveerd op onze eerste bestemming, Éclusier-Vaux. Een gehucht met nog geen 100 inwoners en gelegen aan de Somme en in het departement met dezelfde naam. We staan in deze omgeving om met name WO I-cultuur te snuiven. Dit is nou niet bepaald de Franse omgeving waar we vaak vertoeven. Ons huis was nog mooier dan op de Airbnb foto’s. Eigenlijk belachelijk groot voor 3 personen, met een onder- en bovenverdieping. Onder de wc/douche, wasmachine en een heleboel zitruimte. Boven echt praktisch en prachtig. Open keuken, 3 slaapkamers, grote eettafel, hangbank, groot balkon en een fantastisch uitzicht op de rivier. Auto binnen de hekken en een grote tuin, wie doet ons wat? Hier blijven we 5 nachten, dus genoeg tijd om de boel hier te verkennen. À demain!

Ons huis gezien vanaf de tuinUitzicht vanuit huis

1. Zeijlemaker:
    21 juli 2023
    Leuk dat jullie weer reisverhalen schrijven!
  2. Hennie en Jaap:
    21 juli 2023
    Veel plezier lieverds 😎😘kijken al weer uit naar de volgende
  3. HA:
    21 juli 2023
    Ziet er fraai uit, rivier de Somme dichtbij, veel plezier!