Dag 2: Vrijdag 21 juli

21 juli 2023 - Éclusier-Vaux, Frankrijk

De wielrenners uit de tour zullen ongetwijfeld jaloers op mij zijn. Ik heb nog helemaal niks gedaan of ik word al beloond met een rustdag. Marja en Marc gaan vandaag naar Parc du Marquenterre, een ornithologisch park in Saint-Quentin-en-Tourmont. Hierover later meer.

We zijn in Frankrijk, dus elke ochtend weer lekker stokbrood en op elke hoek zit meestal wel een boulangerie. Tja, hier dus net weer niet. Tis dat we vakantie hebben en niet op de tijd zitten, maar wat een gedoe voor een stuk brood. Kilometers gereden, eindelijk een pand (bar/épicerie/depot du pain) gevonden met broden in een mand, blijk je die daar alleen op bestelling te kunnen halen. Moesten we nog verder. Baguette is overal hetzelfde, maar wil je een groter brood, dan kun je het best thuis al even gaan speuren hoe dit heet in de regio. Bij pain keek ze glazig, bij de handgebaren nog vreemder, maar uiteindelijk begreep ze dat het om een jocko ging. Zo noemen het brood hier dus. Heel erg mooi, maar ze was al uitverkocht. Zijn het toch een baguette en een complet (beter voor het gebit😊) geworden.

Ik ben dus lekker de gehele dag alleen met Luna geweest. Beetje werken (tja), beetje veel luieren, beetje tour kijken en zelfs een beetje nadenken over van alles en nog wat. Bijvoorbeeld over één Europa (hoe kom je erop?). Alle landen hebben te maken met de stikstofproblematiek en in Nederland mag je 100 kilometer per uur rijden, in België (met gevaar voor eigen leven) 120 en in Frankrijk 130. Daar zit veel verschil in. Waarom zijn sommige boodschappen hier een stuk goedkoper? Worden we in Nederland door de supermarkten nou echt zo geplukt? In Nederland bijna alles op statiegeld, hier helemaal geen statiegeld. Hoe dan?

Marja en Marc zijn dus naar dat park geweest. Waarom wij niet mee? Onze viervoeter was niet welkom en dan houd het op. Voor beide wel een dagvullend programma, want de reis er naartoe was al meer dan anderhalf uur. Er bleken daar meer auto’s te staan dan bij de Efteling, alleen het was een raadsel waar al die mensen zijn gebleven. Voordat ze aan de 6 kilometer lange wandeling begonnen, hebben ze daar eerst geluncht. Er stonden allemaal wekpotten met daarin diverse maaltijden. Slakken, mosselen, ham, konijnenvoer, kaasplankje etc., alles in de pot. Zag er allemaal een beetje vreemd uit, naar ik heb begrepen. Het eerste gedeelte van de tocht voelde het een beetje aan als een wandeling door een dierentuin zonder dieren. Leuke paden, maar verder dan wat zwanen en een meerkoet kwamen ze niet. Wel veel vogelkijkhutten (mag ook wel in een ornithologisch park), maar dan moeten al die mensen niet de gehele tijd daar zitten kakelen. Zelfs het personeel!! Naarmate de tocht vorderde des te meer vogels ze kregen te zien. Leppelbekken, zilverreigers, (stelt)kluten, ooievaars, meerkoeten en nog veel meer. Al met al is het wel de moeite waard geweest.

Morgen gaan we naar Amiens en dan mogen Luna en ik ook mee. À demain!

SteltklutenFazant vrouwLepelaarsWaterhoenOp naar weer een vogelkijkhutParc du Marquenterre

1. Hennie en Jaap:
    21 juli 2023
    Tja je moet er wat voor over hebben ,een lekker stokbrrood oftewel pain ,kijken weer uit naar de volgende ,slaap lekker 😴
  2. HA:
    22 juli 2023
    Mooie vogelfoto's, de fazantvrouw hadden we in de meivakantie niet, ook de leppelbek (lepelaar) niet? Wel een mooie grote groep.