Dag 18: Zondag 6 augustus

6 augustus 2023 - Saint-Germain-du-Seudre, Frankrijk

Ik denk, dat we ons maar moeten laten bekeren, want we werden vanmorgen wakker met de zon! De gehele dag is deze vrolijke vriend er wel bij geweest. Marc en ik zijn na de lunch vertrokken naar Bordeaux voor een verkorte versie van een stedentrip. Ook na zo’n kort bezoekje kan ik alleen maar zeggen een aanrader voor iedereen en absoluut de moeite waard  om er nog een weekend door te brengen.

Marja had ons een boodschappenbriefje meegegeven met daarop de bezienswaardigheden, die wellicht het fotoboek zouden kunnen halen. We hadden mooi van tevoren bedacht om de auto te parkeren op een P+R en dan vervolgens verder te gaan met de tram. Maar ja welke P+R is dan handig? We hebben ‘m neergezet op La Gardette en met het hypermoderne schone tramsysteem (geen draden aan de bovenkant) ben je in een vloek en een zucht in de binnenstad. Je moet wel telkens snel instappen, want het is deur open – piep – en deur wil dicht. Omdat wij de auto daar hadden geparkeerd konden wij voor € 3,50 al met de tram heen en weer. Ze willen zo min mogelijk auto’s in het centrum en dat kan ook best.

In het historische centrum liggen de meeste bezienswaardigheden en die zijn prima te belopen. Het oude en het nieuwe Bordeaux wordt gescheiden door de rivier De Garonne. Zal waarschijnlijk niet altijd zo zijn, maar zag er nu uit als één grote wc, die werd doorgetrokken. Bruin sterk stromend water met allemaal draaikolken en weinig leven. Langs dit zelfde water loopt wel een hele mooie lange promenade. Een echte verzamelplaats voor de plaatselijke bevolking en de toeristen. Je kunt er wandelen en fietsen (zeer populair alhier) en aangrenzend zijn er diverse grasveldjes en parkjes waar men luiert. Langs de promenade ligt ook de Miroir d’Eau. Dat is een oppervlakte van 3400 m2 waar altijd wel een beetje water op staat. Hierdoor ontstaat een waterspiegel waarin het gebouw Place de la Bourse wordt gereflecteerd en dat is weer leuk voor de foto. Die hebben we gemaakt, maar wat ons bij bleef is, dat het voornamelijk wordt gebruikt om de kids lekker in het water te laten spelen. Al is water wel een groot woord, want het zijn eigenlijk een heleboel kleine sproeiertjes. Toen we de promenade op kwamen lopen hoorde zelfs ik herrie. Hoe ouder hoe gekker. Er zat een oude kerel met een tablet welke was aangesloten op een box. Geen muziek, nee één of andere kerkdienst ofzo. Als familie geneer je je dan toch ook dood. Aan het einde van de promenade stonden we ineens op een kleine Afrikaanse markt. Wel leuk, maar we voelden ons toen echt toerist, aangezien het grootste gedeelte van de aanwezigen al een binding had met dat continent. Aan bezienswaardige gebouwen geen gebrek in Bordeaux. Basiliek Sant-Michel is prachtig met een vrijstaande klokkentoren, een campanile. Het Grand Theâtre ook al zo imposant helemaal in vergelijk met “onze De Lawei”. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook hier leuke smalle winkelstraatjes met veel gerenommeerde merken, kortom voor ieder wat wils. Einde promotiepraatje Bordeaux. Ik zou zeggen er naartoe. De dag afgesloten met een barbecue, want het kon eindelijk. À demain!

In de tramPlace des Quinconcesde GirondeMiroir d’Eau

1. Zeijlemaker: