Dag 11: Zondag 31 juli 2022

31 juli 2022 - Runde, Noorwegen

Het was hier vannacht wel wat donkerder dan op de vorige plekken. Hadden we niet verwacht. De grotere ruimte waar ik het gisteren over had, snap ik wel hoor. Het maakt dan ook helemaal niet uit wat er staat en hoe dat eruit ziet. Er is hier uiteraard ook het nodige tentvolk (haha voor ons vroeger) en niet te vergeten de autoslapers. Met het doorsnee weer op dit eiland zijn zij maar al te blij met dit hok. Wij ook trouwens hoor voor het wassen en afwassen. Na het ontbijt een wandeling gedaan. Marja en ik hebben er over getwijfeld, want we hadden ons uiteraard ingelezen. Een steile wandrace, zeker de eerste 400 meter, waarbij je dan ineens gaat voelen waar je ook alweer overal last van had. Het begon met een asfaltweg, maar deze werd al vrij snel vervangen door stapstenen en vlonders. Leek verdorie wel een mudrace, maar dan zonder hindernissen. Aan onze conditie (Marc gaat wel) kan nog wel het nodige worden verbeterd, hallelujah. Kapot, pijn in de poten en maar niet denken, we zullen voor die stakkers, die de berg opgaan, daar effe wat bankjes neerzetten. Helemaal niks, je mocht uitrusten op een rotsblok. Was er ook nog een hele groep met een gids, die heuvel op en heuvel af gingen, alsof het niks was. Vragen jullie je natuurlijk af, waarvoor deze kwelling? Voor Marc, voor onszelf en voor de vogels. Want ja, die zitten daar natuurlijk wel. De Grote Jager bijvoorbeeld. Dit familielid van de meeuw jat altijd het voedsel wat een ander vangt. Zat heel dichtbij, dus inzoomen was niet nodig. Zo vloog er her en der wel wat voorbij, maar de hele kolonie puffins (papegaaiduikers) zou pas actief zijn tussen 20.00 en 00.00 uur. Dat was ons al medegedeeld bij aankomst op de camping. Even terugkomend op onze trip, als je naar boven gaat moet je ook weer naar beneden. Was al bijna net zo ellendig als naar boven. Tegenspartelende knieschijven, maar we hebben het wel effe gedaan. Applaus voor onszelf. Marc is ’s avonds nogmaals naar boven gegaan, maar nu dus voor de puffins. Hij appte al, dat het wel een leek op een pelgrimstocht naar Mekka, zoveel mensen (en ook schapen). Gelukkig is het niet voor niks geweest, want er waren duizenden van deze prachtige vogels te zien en ook heel dichtbij. Het heeft dan ook de nodige mooie foto’s opgeleverd. Het weer is hier nog niet eens tegengevallen. Zo nu en dan zon, zo nu en dan een drup. Qua water hadden ze hier gisteravond wel een probleem. Naar de wc gaan kon nog wel, maar alle activiteiten met schoon water konden niet worden uitgevoerd. Douchen, afwassen, wassen, water bijvullen etc. De mannetjes van de camping liepen voortdurend gestrest heen en weer, maar geen oplossing. Hejda!! Vis es imorgon!!

1. Hans Bakker:
    1 augustus 2022
    Goed bezig geweest vandaag met lopen. Ja dan is een uur lopen in het platte Harlingen iedere dag een makkie 🤣. Weer super mooie foto’s hoor🤗🥰
  2. HA:
    1 augustus 2022
    Je moet er wat voor doen, maar dan heb je ook wat!