Dag 10: Zaterdag 29 juli

29 juli 2023 - Bordeaux-Saint-Clair, Frankrijk

Ook deze dag begon met het nodige water, maar desondanks hebben we toch maar besloten om ook vandaag een stad te gaan bezoeken, Rouen. Een stranddag zou het vandaag toch niet worden. Rouen, de hoofdstad van regio Normandië wordt in tweeën gedeeld door de Seine. Uiteraard wordt je ook hier dood gegooid met vakwerkhuizen, maar al die straatjes bij elkaar wel een mooi aangezicht hoor. Echter, er was nog veel meer dan dit. Le Gros Horloge bijvoorbeeld. Dit 14e-eeuws astronomische uurwerk hangt boven de toegangspoort naar Place du Vieux-Marché en die hebben wij uiteraard op de foto gezet. De onderzijde van de poort bleek achteraf ook heel mooi te zijn geweest, maar dat wisten we niet. En Ab ook niet.

Place du Vieux-Marché is het plein waar de Franse volksheldin Jeanne d’Arc op de brandstapel terecht is gekomen. Het vuur is inmiddels wel uit, maar ze hebben op dezelfde plaats een nationaal monument geplaatst, Het Kruis van de Rehabilitatie. Naast dit monument staat de Sainte-Jeanne-d’Arc kerk. Staat er pas sinds 1979 en heeft de vorm van een omgekeerd schip. Mooi? Nee! Als ze mij vertellen, dat ze dit gebruikt hebben bij een film van Star Wars dan geloof je het ook.

In het centrum vind je ook nog kathedraal Notre-Dame. In gotische stijl en ze zijn er ooit in de 12e eeuw mee begonnen, maar in de 16e eeuw is het voltooid. Als je de voorkant ook ziet, dan snap je dat wel. Lijkt wel of ze aan het kantklossen zijn geweest, maar dan met beton. Rouen is een mooi oud stadje, maar de paar uur, die wij er zijn geweest waren meer dan genoeg. Konden ook niet te laat terug, want we zouden ‘s avonds nog een wandeling doen.

Marc had even contact gehad met de plaatselijke weerman en die gaf groen licht. Blijkbaar is Marc zijn Frans toch niet zo goed, want we hebben toch een baggerweer gehad tijdens de wandeling. Een prachtig mooie route hoor, een tocht naar een uitkijkpunt voor de krijtrotsen bij Étretat, maar het mooie ging er al snel af met dit weer. Strakke miezerregen om de kop, bij elke stap moest je goed kijken waar je je poten neerzette, blubber de blubber. Verschrikkelijk! We zijn op een gegeven moment rechtsomkeer gegaan, was niet leuk meer. Vissen vind ik ook leuk, maar niet als het regent. Een keer wandelen vind ik ook niet erg, maar niet als het regent. Als er dan ook bagger bij komt kijken, dan haak ik zelfs in de bossen van Beetsterzwaag al af. Wil ik aan een mudrace meedoen, dan geef ik mij zelf wel op. We waren alle drie en hond natuurlijk kletsnat, dus dat hangt nu zo’n beetje door het hele huis heen te drogen. Lekker handig als je morgen verkast naar de volgende halte. À demain!

Cathédrale Notre-Dame de RouenKantkloswerk van steenLe Gros HorlogeJeanne d'ArcÉglise Sainte-Jeanne-d'ArcMarja in RouenOp weg naar de kliffenKrijtrotsenIno & Marc als stipjes zo kleinAfdalenZeiknatte onsie

1. Hans Bakker:
    30 juli 2023
    O oepsie ik zal toch beter m’n best moeten doen met duimen 🤣. Nou op naar de volgende halte. Een mooi huis en weer🥰
  2. Zeijlemaker:
    30 juli 2023
    Neem het weer maar niet mee!!
    Ben benieuwd!
    Mooie foto's maken jullie.