Dag 8 en 9: Donderdag 27 en vrijdag 28 juli

28 juli 2023 - Bordeaux-Saint-Clair, Frankrijk

Ik heb gisteren en vandaag samengevoegd. Dus geen paniek, we zijn er nog. Woensdag was het, sorry dames, de gehele dag KUT weer. Pluie, pluie en nog eens pluie. Het kwam met bakken tegelijk uit de lucht, maar hagelstenen zo groot als eieren hebben we niet gehad. Desalniettemin moesten we uitkijken, dat de depressie van buiten niet over zou slaan op ons. Dit weer en dan een hond bij je hebben, bied weinig mogelijkheden. Sterker nog, Luna denkt dan gewoon bekijk het maar. Marc en ik zijn als tijdverdrijf naar Montivilliers geweest. Een plaats onder de rook van Le Havre en in het bezit van een Decathlon en een Auchan. Bij de eerste wilde Marc graag even shoppen en bij de Auchan moesten we nog “eventjes” een paar boodschappen doen. Allemachtig wat een complex, een megagroot overdekt winkelcentrum. De plattegrond, aan het begin, hadden we zelfs nodig om te kijken welke kant we op moesten lopen. Zal jullie zeggen, daar stond me toch een winkel. Het aantal m2 weet ik niet, maar ze hadden daar 157 (!) kassa’s en volgens Marc zijn stappenteller had hij er meer dan 800 nodig om aan de andere kant van de winkel te komen. Overal tig soorten van en geen nee te krijgen. Gelukkig werk ik altijd netjes mijn meegekregen lijstje af haha.

De vrijdag begon wat weifelachtig, maar het weer klaarde behoorlijk op. Sterker nog het was eigenlijk een prima dag en we hebben dan ook een bezoek gebracht aan de badplaatsen Deauville en Honfleur. Deauville staat ook wel bekend als Paris-sur-Mer en wij weten nu inmiddels waarom. Onze auto geparkeerd bij de jachthaven en daar begon het jetset gebeuren al. Grote jachten, grote auto’s en streepjestruien. Deze plaats schijnt ook wereldberoemd te zijn als ontmoetingsplaats van filmsterren. De namen van de sterren, die ooit op het Amerikaanse Filmfestival alhier zijn geweest, zijn terug te vinden bij de strandcabines van de befaamde Promenade des Planches. Hieperdepiep, dit jaar exact 100 jaar geleden aangelegd. De promenade, over houten vlonders, heeft een lengte van 650 meter en dus langs al die cabines, met aangrenzend het prachtige strand. Een groot breed zandstrand met de ook voor deze plaats kenmerkende gekleurde parasols. Die hadden ze vandaag niet nodig. Het was tussen de middag, dus we hadden wel trek in een broodje, gewoon een simpele uit een kiosk of supermarkt. Niet te krijgen daar aan het strand, alleen maar van die hele dure jetsettenten, waar je al € 8,00 moest aftikken voor een glaasje drinken. Echt niet. Dan maar wat meer het stadje in, maar de eerste de beste wijk waar we in liepen droop de luxe nog meer van de muren af. Ook niks om de maag mee te vullen, want ja dat vind je niet bij Louis Vuitton, Ralph Lauren, Hermès en hun kornuiten. Nog verder lopen dus, maar uiteindelijk gelukkig wel gelukt. De huizen hier zijn wel allemaal prachtig. Vakwerkhuizen in het centrum en heel veel sprookjesachtige huizen, naar ik heb kunnen vinden in de Normandische stijl.

Dit vind je eigenlijk ook weer terug in Honfleur. Persoonlijk vond ik het daar veel sfeervoller. Knusse oude haven, schilderachtig, met allerlei terrasjes en her en der wat straatmuzikanten. Pittoreske slinger slinger straatjes met kasseien, leuke winkeltjes en ook hier mooie vakwerkhuizen. Place Sainte-Catherine is echt zo’n plaats waar elke toerist naar toe gaat voor de foto’s van de kerk met dezelfde naam. De grootste houten kerk van Frankrijk. A la Mont Martre in Parijs, ook hier een rij tekenaars, die het eveneens mooie gebouw tegenover de kerk op de plaat vastlegden. Luna vond het toen ook wel weer prima, dus maar weer huiswaarts. ’s Avonds zijn we vanwege het nog steeds lekkere weer naar de kust in Yport geweest. Langs de gehele kust staan me toch een huizen, WOW. À demain!

Op Les PlanchesStrandcabineLes Planches de DeauvilleTasje kopen?

Interieur houten kerkOude kerkGezellig haven HonfleurKrijtrotsen YportZonsondergang

1. Hennie en Jaap:
    29 juli 2023
    Haha fijn weer wat te horen van jullie ,het weer is nog niet om over te schrijven veel plezier hopen op mooi weer 😎☀️
  2. Hans Bakker:
    30 juli 2023
    Hihi mistte idd je verhaal al. Ja jammer van die regen, maar jullie zijn wel in een super grote supermarkt geweest. We zullen voor jullie duimen dat er nu veel 🌞 op jullie pad komt. Nog veel plezier met elkaar 🥰
  3. Zeijlemaker:
    30 juli 2023
    Hopelijk wordt het weer beter!
    Maar jullie vermaken je nog wel ,denk ik.