Dag 5: Maandag 25 juli 2022

25 juli 2022 - Etnedal, Noorwegen

Met onze Deutsche Nachbarn hadden we afgesproken, dat we ongeveer 10.00 uur weg zouden gaan, want we hadden niet veel ruimte voor onze kentekenlandgenoten overgelaten. Dat we weggingen heeft de gehele camping geweten. Moeilijke steile weg, dus Marc Max ging met een helskabaal en met slippende banden het grindpad omhoog. Kun je nagaan, zat ik er niet eens in. Dan waren we waarschijnlijk achteruit het fjord ingevlogen😊 We snapten wel ineens waarom niet iedereen daar durfde te staan… Vandaag niet zo’n hele lange rit voor de boeg en dat zal de komende 2 weken wel vaker voorkomen. Afgelopen nachten ook telkens voor een camping gekozen, omdat we er ook een beetje in moeten komen. Hoe lang doen we met de pisbak? Hoe lang met het water? etc. Voor een aantal fotomomenten zijn we naar Hamar gereden. De meesten kennen deze plaats wel van het schaatsen, want hier staat de schaatshal in de vorm van een omgekeerde Vikingschip. Johan Olav Koss reed hier op de Olympische Spelen iedereen aan gort. We hebben foto’s gemaakt, maar of de hal zichtbaar is door de regen is nog maar de vraag. Een andere toeristische trekpleister was de Domruïne. Restanten van een kathedraal waar ze voor 76 miljoen een glazen constructie omheen hebben gebouwd. Leuk voor die mensen, leuk voor de foto, maar ze hadden van mij wel wat van die centen mogen spenderen aan de infrastructuur. Wat een baggerwegen zeg. Potholes, scheuren en gaten in de wegen, niet normaal en dan ook nog al die over de weg stromende regen. En passant stonden we ook ineens voor een tunneltje, 3 meter hoog. Slechte ervaringen uit Frankrijk, brachten ons even aan het twijfelen, maar het dak zit er nog op. De snelweg hebben we al vrij snel gedag gezegd en het werd al snel slinger de slinger. Allemaal borden met kans op overstekende elanden, maar nee hoor helemaal niks. Komen we 1 bord tegen met kans op overstekende schapen en ja hoor meteen raak. Het slechte weer was echt zonde voor de foto’s. We reden langs prachtige fjorden, maar het was alleen maar grijs grauw en laaghangende wolken. De komende 2 nachten gaan we op de Nederlandse toer, kamperen bij Jos en Gea in Etnedal (Valdres). Gelegen aan de rivier de Etna (logisch Etne/Etna). Dit gebied is bekend om de prachtige natuur en frisse lucht (Yeah!!). De eigenaren waren al een tijdje weg uit Nederland en dat kon je ook wel horen, maar ja het maakt de communicatie wel makkelijker. Schitterend plaatsje uitgezocht aan de rivier (vogels/vissen) en het zonnetje heeft al een aantal pogingen gedaan. In ieder geval, een door Jos afgebakken diepvriespizza, buiten op gegeten. Dat is al heel wat. Morgen een rustdag in het vooruitzicht. Gaan we een plan de campagne maken over de te rijden route. Hejda!! Vis es imorgon!!

1. Zeijlemaker:
    26 juli 2022
    Is het een mooi land om op vakantie te gaan?
  2. Ino & Marja en Marc:
    29 juli 2022
    Ja erg mooi land. Het heeft een veel ruiger landschap als Frankrijk. Nadeel is het onstabiele weer, de hoge kosten en de lange aanreistijd
  3. Hennie en Jaap:
    26 juli 2022
    Jullie staan leuk op de foto 👍het weer mag wel beter ,gun ik jullie wel ,kijken weer uit naar het volgende verhaal 😘
  4. Hans Bakker:
    26 juli 2022
    Die foto’s zijn goed gelukt ik hoop dat jullie beter weer krijgen die regen is niks voor op vakantie we hebben genoten van de reisverhalen en hopen dat er nog meer leuke verhalen komen en denk om het dak van de camper 👍🤣